چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: این مقاله برآمده از پژوهشی که با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است، نظر جامعه نمونه در خصوص وضعیت مؤلفههای هویت ایرانی اسلامی از لحاظ قومی و قبیلهای، ایرانی، دینی (اسلامی)، مذهبی (شیعه) و جهانی جمعآوری، سپس با استفاده از عملیات و محاسبات آماری وضعیت هویت به لحاظ اهمیت و اولویت عضویت در جوامع، ارتباط فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی، تعلق خاطر به هویت ایرانی اسلامی در میان جامعه آماری سنجیده شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر را با توجه به ماهیت تحقیق و موضوعیت یک پژوهش توصیفی تحلیلی است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه انجام شده و محقق در گام نخست اعتبار دادههای جمعآوری شده را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محک زده، سپس اطلاعات جمعآوری شده، دستهبندی و تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق با آزمون نسبت مؤلفههای هویت ایرانی-اسلامی مورد سنجش قرار گرفت و با آزمون فریدمن مؤلفههای هویت ایرانی-اسلامی بر اساس اهمیت و رتبه درجهبندی گردید. یافتهها: نتایج به دست آمده از تحقیق نشان میدهد اکثر دانشجویان بر این باورند که: فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی عجین شده است و گسترش اسلام در جهان باعث رضایت و خشنودیشان میگردد؛ بین فرهنگ ایرانی و فرهنگ شیعه فاصلهای وجود ندارد و شیعه بودن نشانه ایرانی بودن است؛ احساس تعلق به هویت ایرانی– اسلامی دارند. نتیجهگیری: در راستای ارتقاء مؤلفههای هویت ایرانی-اسلامی در میان دانشجویان در محورهای اجرای موارد ذیل پیشنهاد میگردد: حفظوارتقاییکپارچگیبینهویتایرانیواسلامی؛ تأکیدبرباورهایاسلامی، ایرانی،منطقهای،محلیوقومی؛ تأکیدمتوازنبرتمامیابعادهویت ایرانی-اسلامی در دانشگاه؛ بسترسازیبرایتربیت دانشجویانهویتیابوهویتجو در دانشگاه.
Introduction and objective research:
in fact, preserving and enhancing Iranian
‐
Islamic identity; specifically at the era of research or ,this article has been written
according to descriptive survey, it is based on components and indicators of Iranian
‐
Islamic identity, a questionnaire with different parts was prepared and a field
research has been done to gather the opinion of the sample population about the
variables of ethnic and tribal elements of Iranian identity, religious (Islam, Shiite) and
universal .
Method:
Due to the nature and the topic, the present study can be considered a
descriptive
‐analytic study. This study was conducted by using a questionnaire. At first
the validity of the collected data by using the coefficient of Cronbach's alpha has
been checked. Then the collected data were classified and analyzed. Next descriptive
statistics was used, the data was collected through charts and tables and it was
summarized according to frequency distribution. Inferential statistics has been used
to test the hypotheses. This research studied the relation between the components
of Iranian
‐ Islamic identity and the components of Iranian‐Islamic identity were
classified according to the importance and rank by Friedman.
Results:
The results show that most of the students believe that:
• Iranian culture and Islamic culture has been interwoven and the spread of Islam in
the world makes them satisfied and content.
• There is a gap between Iranian culture and Islamic Shiite culture and to be Shiite is
Iranian indicators.
•They have a sense of belonging to Iranian
‐
Islamic identity.
Conclusion:
In order to promote the Iranian‐Islamic identity components among the
students the following ten axes are recommended:
Preservation And Promotion Integration Between Identity Iranian And Islamic
Identity of Iranian people
Emphasis On Islamic, Iranian, Regional, Local, And Ethnic Beliefs
Emphasis Balanced On All Dimension of Iranian Islamic Identity in Universities
Preparation For Educating students who look for real identity in universities