چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه اجتماعی از مفاهیم جدیدی است که در دهه های اخیر در ایران در تحیقات اقتصادی و اجتماعی، در سطوح ملی و محلی مورد توجه قرار گرفته است. در بررسی پارامترهای سرمایه اجتماعی «اعتماد، هنجارها، انسجام و مشارکت اجتماعی» نقش بارزی در شکل گیری این پدیده در میان افراد جامعه ایفاء میکند.هدف این پژوهش سنجش سرمایهی اجتماعی در بین گروههای مختلف دانشگاهی و ارائه راهکار جهت افزایش سرمایه اجتماعی توسط دانشجویان در دو بعد ساختاری و شناختی به منظورپیشگیری از پیامدهای کاهش سرمایه اجتماعی در ایران میباشد. روش پژوهش: این تحقیق یک تحقیق علمی بوده و نوع آن کاربردی و روش آن میدانی پیمایشی است که مهمترین ابزار استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بعد شناختی سرمایه اجتماعی بیشتر توجه مورد توجه قرار گرفته وبعد ساختاری کمتر، لذا اهمیت به بعد ساختاری در افزایش سرمایه اجتماعی موثر است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، مشخص گردید که سرمایه اجتماعی شناختی از سرمایه اجتماعی ساختاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته لذا دانشجویان با افزایش مشارکت و اعتماد متقابل میتوانند میزان سرمایه اجتماعی ساختاری را تا حد ممکن افزایش دهند.
Social capital is considered as a new concept within the economic and social researches at
national and local levels in the recent decades. The parameters of social capital include
“trust, norms, social cohesion and participation”, which have significant role in the
formation of this phenomenon in the society. The purpose of this research is the
measurement of the social capital among different academic groups, thus many
approaches could be presented for the students’ role to increase social capital in both
structural and cognitive dimensions in order to prevent the consequences of the
social capital diminution in Iran.
The present research is a scientific and practical research with survey recital, as the
questionnaire is the most important used tools. The research findings indicate that the
cognitive dimension of the social capital is rather more considered than the structural
dimension, therefore, the structural dimension of the social capital is effectively
significant. According to the results, it is definite that the cognitive social capital is more
considered than the structural social capital, therefore, the students could have more
participation
and mutual trust, so that they can increase the social capital structure as much as
possible.