خلاصه ماشینی:
"نظریه صاحب«جواهر»شیخ محمد حسین نجفی(ره)و شیخ انصاری(ره): صاحب«جواهر»در باب الاغتسال المسنونه کتاب طهارت مینویسد: وجهی برای معارضهء روایت مناقب(خبر منصور) با روایت معلی نیست،زیرا علاوه بر این که قاصر از تعارض است،ممکن است همانطور که جمعی گفتهاند،حضرت موسی بن جعفر از روی تقیه گفته باشند و یا حمل شود بر نوروزی که دربارهء آن ذکر شده غیر از نوروزی است که شرع آن را تعظیم نموده،زیرا در تعیین روز نوروز اختلاف اقوال است.
از این رو وقت نوروز زمان پیامبر(ص)و امامان معصوم علیهم السلام در تغییر بوده و غیر از نوروز کنونی(که مطابق است با نزول خورشید در برج حمل)بوده است و این بحث میان فقها و محدثین وجود دارد که فضایل و اعمالی که در مورد نوروز وارد شده مربوط به کدام نوروز میباشد؟ مرحوم محمد بن ادریس در«سرایر»گوید:طبق تحقیق بعض دانشمندان هیأت،روز نوروز،روز دهم ماه ایار(از ماههای رومی)میباشد و ماه ایار 31 روز است هنگامی که نه روزش گذشت آن روز، نوروز است.
65 مرحوم مجلسی در پاسخ اشکالی مبنی بر این که نوروز سلطانی بعد از زمان امامان تعیین شده و نمیتوان نوروز در روایات را بر آن حمل کرد میفرماید:تفسیر نوروز به نزول خورشید در حمل (نوروز سلطانی)قبل از اسلام سابقه داشته است66و کار دانشمندان معاصر ملکشاه تقویت همین تفسیر و ترویج آن بوده است.
صاحب«بحار»در ادامه بحث خود در تعیین روز نوروز میگوید: «اخبار وارد در مورد نوروز بین چند احتمال مردد است:1-تعداد روزهای سال 360 روز و نوروز طبق این محاسبه اول فروردین باشد."