چکیده:
ارزشیابی آموزشی درجه ارزش آفرینی برای ذینفعان را آشکار میسـازد. نتـایج ارزشـیابی مـیتوانـد در بهبود کیفیت برنامه های آموزشی نیز موثر باشد و از هدر رفتن تلاش های آموزشی جلـوگیری کنـد. در این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک (١٩٩٤)، اثربخشی دوره های آموزشی بهبـود مـدیریت در سطح رفتار.کاربردی به روش توصیفی و شبه آزمایشی بررسی شده است . باید در نظر داشـت کـه ایـن پژوهش از نظر افق زمانی یک تحقیق طولی محسوب میشود. پیش آزمون پژوهش نیز دو هفته قبـل از برگزاری دوره برای سنجش تغییر رفتار ناشی از یادگیری مبتنی بر تجربه به کار گرفته شد. پس آزمـون شامل سنجش تغییرات رفتاری فراگیران در دو مقطع زمانی است : ١- دو هفته بعد از اتمام دوره ؛ ٢- یک الی دو ماه بعداز اتمام دوره . نتایج ارزشیابی روند تغییرات نشانگر آن است که تغییر رفتـار شـغلی ناشـی از گذرانـدن دوره آموزشـی هرچند بعد از دو هفته مشاهده میشود، اما این امر پایدار نبوده و بعد از گذشت یک ماه سیر نزولی پیدا کرده است . به سخن دیگر، یادگیری فراگیران در این دوره ها به تغییر رفتار شغلی آنان منجر نمیشود. بررسی علـل این ناکامی نشانگر آن است که یازده عامل بازدارنده اثربخشی آموزش های بهبود مدیریت را تقلیل و یا خنثی
میکنند. یافته های این پژوهش گویای آن است که نظام آموزش بهبـود مـدیریت در ایـران نیـاز بـه بـازنگری اساسی دارد. این بازنگری در درجه اول مستلزم انتخاب مدل نظری مناسب و در مرحله بعد طراحی مبتنی بر نیازسنجی آموزشی در سطوح شغلی، سازمانی و فراسازمانی است .
خلاصه ماشینی:
"٥- مدل مفهومی پژوهش از آن جایی که این پژوهش در نظر دارد، اثربخشی دوره های بهبود مدیریت در بخـش دولتـی ایران را در سطح رفتار ارزشیابی کند، بنابراین مدل مفهومی پژوهش تنها ناظر بـر سـطح سـوم (رفتاری) از مدل کرک پاتریک است که در نمودار زیر منعکس شده است .
68 / ٩- آمارهای استنباطی با توجه به اینکه پژوهش حاضر ناظر بر ارزشیابی اثربخشی پودمان های آموزشـی و شناسـایی عوامل مؤثر بر آن است ، از این رو متناسب با پرسش های پژوهش ، آزمون های آماری به شـرح زیر به کار رفته است : پرسش اول : آیا نظام آموزش بهبود مدیریت باعث تغییر رفتار شغلی فراگیر در محیط واقعی کار میشود؟ اگر برگزاری دوره آموزشی را یک تیمار به حساب بیاوریم ، اثربخشی این تیمـار زمانی به اثبات میرسد که تغییرات رفتاری ایجاد شده بعد از برگزاری دوره آموزشی نسبت به قبل از برگزاری دوره آموزشی معنادار باشد.
همان طور که جدول ٨ دیده میشود، رتبه عامل بازدارنده «طراحی نامناسب دوره آموزشی » بالاتر از همه بوده و این عامل به عنوان یک عامل بازدارنده کلیدی در عدم اثربخشی دوره های بهبود مدیریت مطرح است ، پس سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید به این عامل به عنوان یک عامل مهم توجه کرده و به بازنگری نظام آموزش بهبود مدیریت اقـدام کنـد.
; "Input, process, output: A model for evaluating training"; Training and Development Journal, Vol. 42, No. 3, 1990, pp."