چکیده:
این مقاله با توجه به اهمیت مسئلة مهدویت که از مسائل مهم روز در جامعه می باشد و ارتباط مستقیم با زندگی فردی و اجتماعی دارد، این موضوع را با نگاه تربیتی بررسی کرده است . در پژوهش حاضر اهداف، اصول و روشهای تربیت مهدوی بیان گردیده است . روش تحقیقی این پژوهش ، تحلیلی - استنتاجی می باشد که به روش کتابخانه ای اطلاعات جمع آوری و با تحلیل آنها، اهداف پژوهش استنتاج شده است . از میان آیات و روایاتی که در مورد امام عصر (عج ) و یارانشان بیان شده، هدفهایی مانند رابطة فرد با خدا، خویش ، طبیعت و جامعه ، اصول تربیتی توحید، عزت و روشهایی همچون روش محبت و روش الگویی ، استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است . نتایج حاکی از آن است که تعلیم و تربیت در جامعة منتظر، باید بر پایة تعلیم و تربیت مهدوی و بر اساس آموزههای دینی و باورهای اسلامی شکل گیرد. با دقت در آیات و روایات این نتیجه به دست آمد که قیام حضرت مهدی (عج )، نیاز به یاران و انصاری دارد که باید با اصول تربیت اسلامی پرورش یابند، پس باید برای تربیت نسل های منتظر، دلالت های تربیتی مهدویت مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
* مهدويت و دلالت هاي تربيتي آن (به لحاظ تنظيم اهداف، اصول و روش ها) دکتر حکيمه السادات شريف زاده اس اديار گروه علوم ترمبريتضي يه دقاانضشي گاه مازن ــدر ن کارشناس ارشد فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه مازندران چکيده اين مقاله با توجه به اهميت مسئلة مهدويت که از مسائل مهم روز در جامعه مي باشد و ارتباط مستقيم با زندگي فردي و اجتماعي دارد، اين موضوع را با نگاه تربيتي بررسي کرده است .
با دقت در آيات و روايات اين نتيجه به دست آمد که قيام حضرت مهدي (عج )، نياز به ياران و انصاري دارد که بايد با اصول تربيت اسلامي پرورش يابند، پس بايد براي تربيت نسل هاي منتظر، دلالت هاي تربيتي مهدويت مورد توجه و استفاده قرار گيرد.
٢-١-٤- اهداف تربيتي مهدويت در وظايف انسان نسبت به طبيعت يکي از خصوصيت هاي نظام تربيتي مهدوي، اين است که بشريت با افزايش معرفت و دانش به شناخت کاملي از جهان و طبيعت دست مي يابد و با چنين شناختي ، به وجود خداوند و قدرت الهي پي مي برد و براي حضور در اجتماع و نقش آفريني مثبت و شايسته در مسير قرب الهي قدرت بيشتري پيدا مي کند.