چکیده:
این پژوهش تلاش میکند تصویری از محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مجازی فیسنما، کلوب، فیسبوک و گوگل+ را ارائه دهد. ضمن آن که پرسش اصلی در این پژوهش آن است که چه متغیر یا متغیرهایی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی با یکدیگر تفاوت دارند. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوا یک شیوة تحقیقی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیامهای ارتباطی به کار میرود. درمجموع، این پژوهش نشان داد بیشتر از تصاویر واقعی، محتوای عکس خنثی، موضوع تفریح و سرگرمی، سبک مطلب یادداشت، محتوای مطلب خنثی، نثر، الگوی اغراق و بزرگنمایی، تکنیک جلب توجه، صراحت در گفتار و بیان مصادیق، پایبندی به ارزشهای انسانی و هدف تفریح و سرگرمی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن مشخص شد، سبک مطلب، محتوای مطلب، جهتگیری مطلب، و اصول و قواعد با شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی رابطه معنیدار دارد
خلاصه ماشینی:
"درمجموع ، این پژوهش نشان داد بیشتر از تصاویر واقعی ، محتوای عکـس خنثـی ، موضوع تفریح و سرگرمی ، سبک مطلب یادداشت ، محتـوای مطلـب خنثـی ، نثـر، الگوی اغراق و بزرگ نمـایی ، تکنیـک جلـب توجـه ، صـراحت در گفتـار و بیـان مصادیق ، پایبندی به ارزش های انسـانی و هـدف تفـریح و سـرگرمی در محتـوا و مضامین شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است .
که برای پاسخ به این پرسش مقوله های نـوع عکس بارگذاری شده ، محتوای عکس ، موضـوعات ، سـبک مطلـب ، محتـوای مطلـب ، در صورت انتقادی بودن مطلب ، لحن انتقاد، جهت گیری مطلب ، قالب های به کار رفته در متن ، الگوی بیانی ، اصول و قواعد مورد تأکید، تکنیک های مورد استفاده ، ارزش هـا و اهـداف در پروفایل ها شبکه های اجتماعی را تحلیل کرده و رابطه آنها را با شبکه های اجتماعی ایرانی و غیرایرانی بررسی می کنیم .
کـه بیشـترین آن متعلـق بـه عکس واقعی در شبکه های اجتماعی ایرانی و غیرایرانی مـی باشـد؛ از ایـن تصـاویر واقعـی بیشترین نسبت آن اختصاص به عکس هایی با محتوای خنثی داشته است .
لازم به ذکر است که محتوای منفی در شبکه های اجتماعی غیرایرانی به نسبت بیشتر دیده شد تا شبکه های اجتماعی ایرانی ؛ که این می توانـد به دلیل فضای باز و بدون محدودیتی باشد که شـبکه هـای اجتمـاعی غیرایرانـی در اختیـار کاربران قرار داده اند.
براسـاس نتایج پژوهش بیشترین سبک استفاده شده برای بیان مطلب ، «یادداشت » بوده است ، که ایـن به نسبت در شبکه های اجتماعی ایرانی بیشتر بود."