چکیده:
در میان عواملی که بهمنظور تسهیل زندگی روزمرة مصرفکننده با درگیری ذهنی بالا لازم است، پوشاک مد عاملی مهم و قابلتوجه برای بسیاری از مصرفکنندگان است و در سالهای اخیر توجه مصرفکنندگان به این حوزه بیشتر شده است. با توجه به ضرورت موضوع، این پژوهش بررسی اثر مذهب، مادیگرایی و ویژگیهای جمعیتشناختی مصرفکننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد را در بین شهروندان یزدی مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق حاضر بهصورت پیمایشی و از بعد هدف، توصیفی است. در آمار تحلیلی این پژوهش برای تعیین نقش و جایگاه هریک از مؤلفههای پژوهش، با استفاده از نرم افزار Amos، روش تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شده است. همچنین بهمنظور بررسی روابط بین درگیری پوشاک مد با ابعاد آن از آزمون همبستگی، و برای تعیین نحوة تأثیر درگیری با پوشاک مد و دانش ذهنی بر اطمینان در تصمیمگیری مد، از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة افراد بالای بیست سال در سطح شهر یزد است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 99 نفر محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که مذهب و مادیگرایی بر درگیری ذهنی با پوشاک مد تأثیر معنیداری دارند و درگیری بر اطمینان تصمیمگیری مد تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین درگیری ذهنی با پوشاک مد و دانش ذهنی تأثیر مثبت و معنیداری بر اطمینان تصمیمگیری مد دارد. در بررسی ارتباط عوامل جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و درآمد) با متغیرهای مورد مطالعه مشخص شد که همبستگی بین آنها حتی در سطح اطمینان 95 درصد هم معنیدار نبود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ضرورت موضوع ، این پژوهش بررسی اثر مذهب ، مادی گرایی و ویژگی های جمعیت شناختی مصرف کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد را در بین شهروندان یزدی مورد بررسی قرار داده است .
با توجه به توضیحات فوق ، درگیری ذهنی یک متغیر واسطه در فرایند تصمیم گیری برای خرید پوشاک مد است ؛ در تحقیق حاضر این متغیر به عنوان محرک اطمینان در تصمیم گیری مد در نظر گرفته شده است و ویژگی های جمیعت شناختی ، مادی گرایی و ...
انتظار عموم این است که زنان ، افراد با سن پایین و افراد دارای درآمد بالا درگیری بیشتری با پوشاک مد داشته باشند، اما برعکس در این مطالعه هیچ کدام از فرضیات جمعیت شناختی (جنسیت ، سن ، تحصیلات و درآمد) تأیید نشد و همبستگی بین آنها حتی در سطح اطمینان ٩٥ درصد نیز معنی دار نبود و با توجه به دلایل فرهنگی و تغییرات اجتماعی در دهۀ اخیر امروزه درگیری ذهنی با پوشاک مد موضوعی است که عموم مردم با آن آشنا هستند و علت اینکه رابطۀ سن تأیید نشده است احتمالا به دلیل کوچک بودن حجم نمونه باشد.
پیشنهادها برای تحقیقات آتی جامعۀ آماری تحقیق حاضر شهروندان یزدی بوده است و ازآنجاکه ساکنان یزد داری گرایش های مذهبی هستند، پیشنهاد می شود در مناطق جغرافیایی دیگر این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و رفتار آنها را نیز در خصوص تصمیم گیری در خرید پوشاک مد مقایسه کنند."