چکیده:
انتقال از مفهوم عصر صنعتی به عصر دانش منجر به تغییر پـارادایم ارتبـاط کارفرمـا - کارمنـد شده است و توجه به نمودار عرضه و تقاضای استعدادها منجر به تمرکز بیشتر سـازمان هـا بـر کارکنان مستعد شده است . تلاش برای برنده شدن سازمان ها در جنگ جذب کارکنـان مسـتعد نیازمند کار بیشتر سازمان ها برای جذاب سازی خود از راه ایجاد برند متمایز شده اسـت . از آن جایی که سازمان ها در حوزه ایجاد برند متمایز که بتواند منجر به جذابیت کارفرما شود، دچـار مشکل هستند و پژوهش های کنونی در حوزه برندسازی کارفرما کمتر این موضوع را مـد نظـر قرار داده اند. از این رو در پژوهش حاضر سعی بر آن است به این سوال پاسـخ داده شـود کـه جذابیت کارفرما چگونه مبتنی بر برندسازی متمایز کارفرما ایجاد خواهد شد. مبتنی بر ادبیـات موجود به منظور پاسخ دهی به سوال فوق مدل مفهومی پژوهش طراحی و مـورد آزمـون قـرار گرفت . نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد زمـانی کـه بـرد کارفرمـا مبتنـی بـر عوامـ نیازهای گروه هدف ، پیشنهاد ارزش متمایز، استراتژی افراد، سـازگاری برنـد، ارتباطـات برنـد
کارفرما و متریک های برندسازی کارفرما ایجاد شود تمایز ایجاد شده در برند کارفرما ناشـی از این عوامل میتواند منجر به جذابیت کارفرما در تمامی ابعاد شود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه بـه ایـن مسئله در پژوهش حاضر، مفهوم جذابیت کارفرما در قالب چند بعد مفهوم گذاری شـده اسـت از آن جایی که مطالعات مرتبط با ارتباط برندسازی کارفرما و جذابیت کارفرما را مـورد تأییـد قرارمیدهند، در پژوهش حاضر ارتباط برند متمایز کارفرما و هریک از ابعاد جـذابیت کارفرمـا به صورت زیر مطرح میشود: فرضیه ٧: برند کارفرما بر ارزش اجتماعی درک شده کارکنان (بالقوه و بالفعـل ) اثـر مثبـ و معناداری دارد.
تأییـد و بـرازش مـدل مفهومی پژوهش نشان میدهد زمانی که برند کارفرما مبتنی بر عوامـل نیازهـای گـروه هـد ، پیشنهاد ارزش متمایز، استراتژی افراد، سازگاری برند، ارتباطات برند کارفرمـا و متریـک هـای برندسازی کارفرما ایجاد شود، تمایز ایجاد شده در برند کارفرما ناشی از این عوامل مـیتوانـد منجر به جذابیت کارفرما در تمامی ابعاد شود.
تأیید فرضیه های ٧ تا ١٣ نشان میدهند که برند کارفرما بر ایجاد جذابیت کارفرما در تمامی ابعاد مؤثر است و ارزش ادراک شده کارفرما نسبت به رقبـا در تمـامی زمین ه هـای اقتصـادی، اجتماعی، بازار، همکاری، کاربردی بالاتر خواهد بود و مطلوبیت محیط کاری نیز نسبت به رقبا بهتر ارزیابی میشود.
; "An employer brand predictive model for talent attraction and retention"; SA Journal of Human Resource Management.
L. ; "Captivating company: Dimensions of attractiveness in employer branding"; International Journal of Advertising, Vol. 24, No. 2, 2005.
; "Employer brand equity, organizational attractiveness and talent management in the Zhejiang private sector"; Journal of Technology Management, Vol. 6, No. 1, 2011.
; "Employer branding and its Influence on Managers"; European Journal of Marketing, Vol. 42, No. 6, 2008, pp."