چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه سبک های رهبری تحولی – تبادلی مدیران با سکوت سـازمانی دبیران مقطع راهنمایی شهرستان ری در سـال تحصـیلی ٩٢-١٣٩١ اسـت . روش پـژوهش توصـیفی - همبستگی است . جامعه آماری آن شامل تمام دبیران زن و مرد مقطع راهنمایی شهرستان ری به تعـداد ١٣٧٤ نفر شامل ٤٦٨ دبیر مرد و ٩٠٦ دبیر زن بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ٣١٢ نفر از دبیران شامل ١٩٨ زن و ١١٤ مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش دو پرسشنامه شامل پرسشنامه چند عاملی رهبـری بـس و اولیـو (٢٠٠٠) و پرسشـنامه محقـق سـاخته سکوت سازمانی بود. پایایی پرسشنامه سبک های رهبری ٠.٩١ و پرسشنامه سکوت سـازمانی ٠.٩٣ از راه آلفای کرانباخ تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده از روش های رگرسیون همزمان و گام به گام ، بررسی و تجزیه و تحلیل شد.
یافته های پژوهش نشان داد که سبک های رهبری تحولی و تبادلی مدیران قادر به پیش بینـی ٠.١٠ از سکوت سازمانی دبیران است . از بین مولفه های سبک رهبری تحولی، مولفه ترغیب ذهنـی بـا سـکو سازمانی دبیران رابطه منفی و معناداری داشت و از بین مولفـه هـای سـبک رهبـری تبـادلی نیـز مولفـه مدیریت برمبنای استثنای منفعل با سکوت سازمانی دبیران رابطه مثبت و م ناداری داشت .
خلاصه ماشینی:
"نظر به رابطـه مثبـت و مسـتقیم رهبری تحول آفرین با مشارکت در تصمیم گیری ها، این سؤال مطرح میشود که آیا بـین سـبک رهبری تحولی مدیر و سکوت سازمانی معلمان نیز رابطه ای وجود دارد؟ آیـا ایجـاد انگیـزه در رهبری تحولی یا ارائه پاداش و بازخورد منفی در رهبری تبادلی میتواند بر سکوت و کـاهش مشارکت معلمان مؤثر باشد؟ آیا مدیران میتوانند با اتخاذ سبک رهبری تحولی یـا تبـادلی بـه افزایش مشارکت کارکنان در بیان نظرات مناسب و در نتیجه کاهش پدیده سکوت کمک کنند؟ با توجه به اینکه سکوت سازمانی پدیده ای شایع و در عین حال مبهم در سازمان های امـروزی است که میتواند مانعی برای ابراز ایده ها و نظرات افراد بـوده و پیامـدهای نـاگواری را بـرا سازمان ها و به خصوص مدارس و نظام آموزشی در پی داشته باشد، از این رو مطالعه آن برای شناسایی عوامل مرتبط با آن و تلاش به منظور رفع علل و پیامدهای سوء ایـن متغیـر بسـیاری ضروری است و میتواند شرایط ابراز عقاید و نظرات را از سوی معلمان تسهیل نموده ، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده ، درنتیجه مدارس با بهره مندی از مشـارکت کارکنـان مسـیر رشـد تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند.
خنیفـر و دیگـران (١٣٨٩) نیـز در اولـین کنفـران بین المللی مدیریت ، نوآوری و کارآفرینی در مقاله ای با عنوان «سکوت سـازمانی » (در تکـاپوی ارائه مدل بومی برای سازمان های ایرانی) بعد از توصیف عوامـل مـؤثر بـر سـکوت سـازمان کارکنان در محیط کار، تشریح ابعاد و تبیین مؤلفه هـای آن ، چهـار عامـل سـازمانی، مـدیریتی، گروهی و فردی را بر سکوت سازمانی مؤثر میدانند."