چکیده:
بازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، بهصورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه میشود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدفگیری پرتابی کودکان 9 تا 11 سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. به این منظور 90 کودک راستدست به روش دردسترس بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و براساس سن، قد، وزن، طول دست، طول بازو و نمرههای پیشآزمون به سه گروه 30 نفری بازخورد هنجاری مثبت، منفی و کنترل تقسیم شدند. مرحلة اکتساب، شامل شش بلوک دهکوششی بود. در این مرحله هر سه گروه بعد از هر کوشش بازخورد حقیقی و گروههای مثبت و منفی علاوهبر این، در پایان هر بلوک بازخورد هنجاری دریافت میکردند. آزمون انتقال و یادداری به دو صورت بلافاصله و تأخیری بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. بعد از بررسی دادهها و همگنی واریانسها، دادهها به روش تحلیل واریانس یکراهه با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد (05/0P ≤). در هر سه مرحله بین گروهها تفاوت معناداری مشاهده شد و گروه بازخورد هنجاری مثبت عملکرد بهتری داشت (001/0=P). یافتهها نشان میدهد بازخورد هنجاری مثبت اثر تسهیلکننده در یادگیری حرکتی دارد.
خلاصه ماشینی:
"Salmoni & et al تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف گیری پرتابی کودکان ٩ تا ١١ ساله 205 یادگیری دو گروه را به عوامل انگیزشی بازخورد نسبت دادند (١).
پس از بررسی توزیع نرمال داده ها و همگنی واریانس ها از تحلیل واریانس یکراهه ( (بلوک ) ٦ × (گروه ) ٣ ) با اندازه گیری تکراری روی عامل بلوک ها به عنوان آمار تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف گیری پرتابی کودکان ٩ تا ١١ ساله 209 استنباطی برای بررسی تفاوت های درون گروهی و بین گروهی در مرحلة اکتساب استفاده شد.
تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف گیری پرتابی کودکان ٩ تا ١١ ساله 211 جدول ٣ نتایج پرتاب ها را با آزمون تحلیل واریانس یکراهه در مرحلة انتقال نشان می دهد.
نتایج نشان داد که بازخورد (هنجاری مثبت ، هنجاری منفی و حقیقی ) به طور کلی بر یادگیری تأثیر معناداری داشته است و این گفته که بازخورد از قوی ترین و مؤثرترین متغیرهای تأثیرگذار بر یادگیری مهارت های حرکتی ، مورد تأیید مجدد قرار می گیرد.
این اثر مثبت با فرضیة هدایت سالمونی و همکاران (١٩٨٤) که معتقدند بازخورد افزوده ، فرد را برای اجرای صحیح مهارت در ٢١٢ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ طول تمرین هدایت می کند، همخوان است (١٤).
"Knowledge of results after relatively good trials enhances ٢١٦ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ self-efficacy and motor learning"."