چکیده:
اندازهگیری قصد کارآفرینانه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بهعنوان یکی از عوامل تعیینکننده در بروز پدیدة کارآفرینی، پیشبینی دقیقتری از احتمال وقوع آن را فراهم میآورد. از جمله عوامل تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه که در پژوهشهای مختلف به آن اشاره شد، سرمایة اجتماعی است. این پژوهش درصدد آن است که به بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر قصد کارآفرینانه- با درنظرگرفتن نقش میانجی سبک شناختی- در نمونة 140 نفری از جامعة دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بپردازد. روش نمونهگیری، تصادفی دردسترس است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر روش کمی و توصیفی- همبستگی است. دادههای جمعآوریشده از پرسشنامة لیکرت از طریق تکنیک مدل معادلههای ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد رابطة مثبت و معناداری بین سرمایة اجتماعی رابطهای و قصدکارآفرینانه از طریق سبک شناختی شهودی وجود دارد. همچنین، رابطة مثبت و معنادار بین سرمایة اجتماعی ساختاری و ااجتماعی شناختی با قصد کارآفرینانه از طریق سبک شناختی منطقی تأیید میشود.
A Measurement of entrepreneurial intention and locating factors that nurture it are among one of the determining factors that lead to the emergence of the phenomenon of entrepreneurship، provide a better understanding of the quality of circumstances that bring about free enterprise and thus contribute to a more accurate prediction of the possibility of its occurrence. Among factors that are influential in entrepreneurial intention of which has been referred to in various researches is social capital. This research seeks to look into the effect of social capital on entrepreneurial intention. It will do so by incorporating the intermediary role of the cognitive style in a sample of one hundred and forty (140) graduate students of Tehran University’s Faculty of Electrical and Computer Engineering. Sampling method is random sampling. This is an applied research conducted within the framework of a correlative-descriptive survey. The data gathered from the surveys have been analyzed through a structural equation model technique and by LISREL software. The findings of this research convey that there is a positive and meaningful relationship through intuitive cognitive style between relational social capital and entrepreneurial intention.also there is a positive and meaningful relationship through rational cognitive style between structural and cognitive and relational social capital and entrepreneurial intention.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش درصدد آن است که به بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر قصد کارآفرینانه - با درنظرگرفتن نقش میانجی سبک شناختی - در نمونۀ ١٤٠ نفری از جامعۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بپردازد.
براساس داده های دیدبان جهانی کارآفرینی (GEM) از سال ١٣٩٠ شاخص قصد کارآفرینانه در ایران کاهش داشته است که این موضوع لزوم توجه به این مقوله را آشکار می سازد (زالی ، ١٣٩١)؛ بنابراین ، این پژوهش درصدد آن است که با توجه به نظریه ها به بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر قصد کارآفرینانه در کشور و به طور ویژه در بین دانشجویان دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بپردازد.
براین اساس ، فرضیۀ اصلی پژوهش این گونه بیان می شود: سرمایۀ اجتماعی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .
سرمایۀ اجتماعی ساختاری از طریق سبک شناختی شهودی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .
٢. سرمایۀ اجتماعی ساختاری از طریق سبک شناختی منطقی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .
سرمایۀ اجتماعی شناختی از طریق سبک شناختی شهودی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .
٤. سرمایۀ اجتماعی شناختی از طریق سبک شناختی منطقی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .
سرمایۀ اجتماعی رابطه ای از طریق سبک شناختی شهودی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .
٦. سرمایۀ اجتماعی رابطه ای از طریق سبک شناختی منطقی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مؤثر است .