چکیده:
با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعة اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریة برخاسته از دادهها» استفاده شد. بهاینمنظور، با استفاده از روش نمونهگیری نظری و انجام چهارده مصاحبة نیمهساختاریافته با متولیان توسعة صنایع کوچک و متوسط در کشور و مطالعة اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمعآوری شد. سپس با کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدل توسعة بازار تدوین شد. بنابر نتایج تحقیق، حمایت از توسعة بازار این صنایع، طیف وسیعی از اقدامات را شامل میشود که در مراحل چهارگانة ظرفیتسازی، اقدامات اصلی، اقدامات مکمل و اقدامات نظارتی انجام میگیرد. بستر فرهنگی- اجتماعی، سیاسی- قانونی، نهادی و دولت و همچنین زنجیرة ارزش، ساختار و جهتگیری صنعت نیز بر مراحل چهارگانة بالا تأثیرگذارند. مهمترین منافع توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط، کاهش هزینههای بازاریابی، ارتقای توان رقابتی واحدهای صنعتی در سطح خرد و افزایش سهم آنها در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده در سطح کلان است. همچنین، بنابر نتایج پژوهش، مدیران یا مالکان واحدهای صنعتی با مشارکت در این طرح میتوانند از آن بهعنوان ابزار توسعة بازار و کسبوکار استفاده کنند.
Given the significant role of small and medium industries in the countries’ economic development، this research is to design a model of market development for small and medium industries in the food and drink industries. "Grounded Theory" is applied for designing the model. For that reason، required data were collected through theoretical semi conducted sampling by interviewing 14 Governmental bodies of small and medium industries and studying organizational documents. Based upon the results، supporting the market development of said industries covers a wide range of activities through four stages: Capacity Building، Main Activities، Complementary Activities and Monitoring Activities on which cultural، political، institutional and governmental affairs in line with value chain، the structure and approach that the industry applies play a part. Reducing marketing costs، increasing the competitiveness of SMEs and consequently their share in GDP and added value are among the most significant outcomes of the project. Getting involved in the project، industry owners will be able to use the outcome in their business development procedure.
خلاصه ماشینی:
مهم ترین منافع توسعۀ بازار صنایع کوچک و متوسط ، کاهش هزینه های بازاریابی ، ارتقای توان رقابتی واحدهای صنعتی در سطح خرد و افزایش سهم آن ها در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده در سطح کلان است .
با توجه به اهمیت نقش صنایع کوچک در توسعۀ اقتصادی و همچنین محدودیت های این صنایع در فعالیت های بازاریابی، هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل «توسعۀ بازار صنایع کوچک و متوسط » است .
با توجه به اهمیت این بخش از صنعت و به ویژه آن دسته که در استان تهران مستقرند، لازم است مطالعه ای منسجم و فراگیر برای توسعۀ بازار صنایع کوچک و متوسط فعال در صنایع غذایی و آشامیدنی صورت پذیرد.
این پژوهش کیفی است و پژوهشگران در آن ، با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریۀ برخاسته از داده ها، داده ها را جمع آوری و تحلیل میکند و نظریه ای در زمینۀ پدیدة مورد مطالعه (فرایند توسعۀ بازار صنایع کوچک و متوسط ایران در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی) ارائه می دهد ( ,Mills &Birks ٢٠١١).
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ، (١٣٨٠)، سیاست های موفق توسعۀ صنایع کوچک در ٢٠ کشور صنعتی و در حال توسعه سلیمانی، غلامرضا (١٣٩٤)، رویکردها و مدل های توسعۀ صنایع کوچک در ایران ، انتشارات آیین محمود، چاپ اول یونیدو،(١٣٨٤)، استراتژی افزایش مشارکت مؤثر و رقابتی بخش صنایع کوچک و متوسط ، ترجمۀ شقاقی و شفیعی، مؤسسۀ خدمات فرهنگی رسا Bhaskaran, Bala, (2005), CLUSTER DEVELOPMENT: THE INDIAN EXPERIENCE, New Delhi Birks, Melanie, Mills, Jane, (2011) Grounded Theory: A Practical Guide, SAGE, London.