چکیده:
یکی از شناختهشدهترین سوگیریهای تصمیمگیری در افراد بهطور عام و در کارآفرینان بهطور ویژه، اعتمادبهنفس بیشازاندازه است. این سوگیری در کارآفرینان مطالعه شده است و بیشتر پژوهشها در این حوزه، بر آثار منفی آن تمرکز کردهاند. براساس ادبیات تحقیق، برخی از ویژگیهای بارز کارآفرینان با اعتمادبهنفس بیشازاندازه عبارتاند از: جستوجونکردن اطلاعات اضافی و نبود احساس تأسف و پشیمانی پس از تصمیمگیری اشتباه. درنتیجه، با درنظرگرفتن ویژگیهای محیط تصمیمگیری کارآفرینان و با توجه به اینکه کارآفرینان در بسیاری موارد ناچارند در زمان اندک تصمیم بگیرند، بهنظر میرسد در برخی شرایط، اعتمادبهنفس بیشازاندازه به تصمیمگیری کارآفرینان کمک میکند. پژوهش حاضر با رویکردی نوین، اعتمادبهنفس بیشازاندازه و آثار مثبت آن بر تصمیمهای کارآفرینان را بررسی میکند. پس از مصاحبه با شانزده کارآفرین و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی مشخص شد که در شرایطی مانند نبود اطلاعات کافی، سرریز اطلاعات و فشار زمانی، اعتمادبهنفس بیشازاندازة کارآفرینان به تصمیمگیری سریعتر آنها کمک میکند.
One of the most important and well-recognized entrepreneurial decision making biases is overconfidence. Overconfidence is by far the most famous entrepreneurial decision bias، overconfidence has been identified as one leading factor in entrepreneurial risky decisions، and it has been hypothesized and proved as one of the causes of entrepreneurial unprepared entry decisions and subsequent failure. The main body of existing literature on entrepreneurial overconfidence has concentrated mainly on its negative effects. But، the question arises here that، is overconfidence always harmful? Or، could it be that، under today’s specific and unique entrepreneurial environment، marked by ambiguity، uncertainty and incessant change، overconfidence may be also helpful? According to the existing literature، some of the most obvious characteristics of overconfident entrepreneurs are not searching for additional information and not considering the existing information fully and meticulously، they also do not feel any regrets after making a decision and feel confident and sure about it. Thus، one could hypothesize that under conditions such as information overload and time pressure that entrepreneurs don’t have time to assess all the gathered information، overconfidence could be indeed helpful in helping them making decisions in a given span of time and overcoming any hesitation or regret. As an indication of its novelty and newness، this paper has focused on the positive side of overconfidence as one of the most common entrepreneurial decision making biases. Data has been obtained by in-depth interviews with 16 Iranian entrepreneurs in a comprehensive qualitative research method. Our study shows that under conditions like lack of data، information overload and time pressure، entrepreneurs’ overconfidence and reliance on their own judgment has been their only guide to make quick decisions.
خلاصه ماشینی:
در شرایطی مانند نبود قطعیت و پیچیدگی، کارآفرینان به شهود خود تکیه میکنند (١٩٩١ ,Gilad &Kaish )، از عواطف و احساسات خود بهره میگیرند (٢٠٠٧ ,Baron) و از راه های ابتکاری تصمیم گیری استفاده میکنند (١٩٩٢,Manimala).
برای سوگیری دلایل مختلفی ذکر شده است ، از جمله محدودیت در پردازش اطلاعات در افراد (١٩٨٥ ,Levy &Abelson ) یا بهره گیری از راه های ابتکاری تصمیم گیری (١٩٩٢ ,Manimal).
1. overconfidence با توجه به شرایط تصمیم گیری کارآفرینان که نبود قطعیت و پیچیدگی را به همراه دارد و همچنین اینکه بسیاری از تصمیم های آن ها در نبود اطلاعات و تجربۀ کافی صورت میگیرد، به نظر میرسد اعتمادبه نفس بیش ازاندازه از یک سو به شکست در تصمیم های کارآفرینان منجر میشود و از سوی دیگر به آن ها کمک میکند تا در برخی مواقع به قدرت قضاوت خود تکیه کنند.
این میزان از اعتمادبه نفس ، بیش از همه در تصمیم های اولیۀ کارآفرینان برای برپایی کسب وکار وجود دارد (١٩٩٧ ,Lovallo &Dosi ).
اعتمادبه نفس بیش ازاندازه ، از مهم ترین دلایل شکست کارآفرین در سال های اولیه ، پس از ورود به بازارهای جدید معرفی شده است ( & Camerer ١٩٨٨ ,.
مصاحبه با شانزده کارآفرین ایرانی نشان داد که اعتمادبه نفس بیش ازاندازه در شرایط ویژة کسب وکاری ازجمله سرریز اطلاعات ، نبود داده های کافی و فشار زمانی، از مهم ترین ابزارهای تصمیم گیری کارآفرینان است .
Behavioral and cognitive factors in entrepreneurship: Entrepreneurs as the active element in new venture creation.