چکیده:
غالیان شیعه با عنوانهای متعدد در کتب فرق مورد توجه قرار گرفته اند و عقاید و افکار ایشان، شرح و توضیح داده شده است. از جمله آنها، می توان به عزاقریه یا شلمغانیه اشاره کرد که منسوب به محمد بن علی شلمغانی است. در این نوشتار، به روش توصیفی ـ تحلیلی، افکار و اندیشه های غالیانه این شخص مورد بررسی قرار می-گیرد. بنابراین با توجه به عقاید اباحی گری و غیراسلامی شلمغانی، نمی توان این عقاید غالیانه را منتسب به شیعه و به طور کلی در حیطه باورهای اسلامی مسلمانان محسوب کرد. الوهیت ائمه(ع)، حلول و تناسخ که از ویژگیهای کلی همه فرقه های غالیانه محسوب می شود، به خوبی در اندیشه شلمغانی نمایان است. باید توجه داشت پیروان فرقه عزاقریه، هیچ ارتباطی به شیعه و اسلام ندارند، از این رو، در کتب فرق، در جای درستی قرار نگرفته اند.
Shi’a Qaliyan known by various names in sects’ books، and their thoughts and ideas had been explained. Including them we could point out to A’zaqariyeh or Shalamqaniyeh that is attributed to Mohammad Ebn Ali Shalamqani. This article with method of descriptive-analytic examines Qaliani’s thoughts and ideas of this person. Thus according to non-Islamic and antinomian ideas of Shalamqani it couldn’t take into account these Qaliyaneh ideas that attributed to Shi’a and generally to ideas of Islam’s domain. Godhead of A’emah، immanent and metempsychosis that are general features of all Qaliyan’s sects، are clearly obvious in Shalamqani’s thoughts too. Must consider that A’zaqariyeh’s sects’ followers had no connection with Islam and Shi’a، so in sects’ books haven’t the right position.