چکیده:
بیمیلی دانشجویان به برقراری ارتباط در یک زبان خارجی که به معنی گرایش به اجتناب از مکالمه شفاهی است، یکی از اصلیترین معضلات معلمان زبان است؛ به طوریکه اگر منشأ این بیمیلی مشخص شود، معلمان زبان میتوانند تصمیمات بهتری دربارة کمک به زبانآموزانی بگیرند که در برقراری ارتباط کممیل به نظر میآیند و معمولا در تعاملات مشارکت نمیکنند. با این حال میزان این بیمیلی در افراد متفاوت یکسان نیست و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. این پژوهش به بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی و جنسیت دانشجویان با میزان بیمیلی آنها به برقراری ارتباط در یک زبان خارجی پرداخته است. به این منظور پرسشنامههای معتبر «پنج عامل اصلی شخصیت» و پرسشنامة «بیمیلی به برقراری ارتباط» به 250 آزمودنی ارائه شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از پنج عامل اصلی شخصیت (برونگرایی، عصبیت، وجدانیبودن، تجربهپذیری و سازگاری)، برونگرایی بهترین پیشبینیکنندة بیمیلی به برقراری ارتباط بود که رابطة معکوسی با آن داشت. دومین و سومین عامل پیشبینیکننده، عصبیت و وجدانیبودن بودند که بهترتیب رابطة مستقیم و معکوسی با بیمیلی به برقراری ارتباط داشتند. همچنین براساس نتایج بهدستآمده از آزمون t، هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه پسر و دختر دیده نشد. در پایان، با تحلیل نتایج مطالعه براساس پژوهشهای پیشین، اهمیت یافتهها برای معلمان و دستاندرکاران امر آموزش زبان مورد بحث قرار گرفته است. واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، جنسیت، تمایل به برقرای ارتباط، بیمیلی در برقراری ارتباط.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش به بررسی رابطة ویژگی های شخصیتی و جنسیت دانشجویان با میزان بی میلی آنها به برقراری ارتباط در یک زبان خارجی پرداخته است .
این محققان متغیرهای زیادی از قبیل ویژگی های شخصیتی ، نگرش، انگیزه، عزتنفس ، اعتماد به نفس ، تمایل به برقراری ارتباط و اضطراب زبان خارجی را در ایجاد شرایط متفاوت برای افراد در فرایند فراگیری زبان دوم موثر دانسته اند (الیس ١، ١٩٩٤؛ مکین تایر و دیگران ٢، ١٩٩٨؛ نوئل و دیگران ٣، ٢٠٠٠؛ هوروتیز، هوروتیز و کوپ ٤، ١٩٨٦).
دو عامل سـازگاری و تجربـه پـذیری از مدلها خارج شده بودند؛ یعنی قابلیت پیش بینی متغیر وابسته در آنها معنادار نبود (جدول ٢) جدول ٢ میزان پیش بینی یا تبیین بی میلی به برقراری ارتباط در زبان خارجی توسط پنج عامل اصلی ویژگی های شخصیتی Sig. Beta B R2 R مدل 0.
Levene’s test for equality of variances به همین دلیل شاید محتمل ترین نتیجه برای رابطة پنج عامل اصلی شخصیت با بی میلی به برقراری ارتباط، مربوط به عامل برونگرایی بود، زیرا بر اساس تعریف ، بی میلی به برقراری ارتباط هم توأم با اجتناب از ارتباط و تعامل با افراد است ، اما اهمیت آن وجود این حالت در یک زبان خارجی است .
به نظر نگارندگان ویژگی های شخصیتی در مقایسه با عامل جنسیت عامل مهم تری برای پیش بینی بی میلی به برقراری ارتباط هستند، زیرا در هر دو گروه دختر و پسر بالا بودن برونگرایی و وجدانی بودن و پایین بودن عصبیت ، پیش بینی کنندة تمایل به برقراری ارتباط بود."