چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر نارساخوان بود. روش تحقیق آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر نارساخوان پایه چهارم و پنجم شهر قزوین در سال تحصیلی 93- 1392 که به مراکز ویژهی اختلالات یادگیری معرفی شدند، میباشد که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) به روش نمونهگیری تصادفی ساده، از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه خودپنداره تنسی استفاده گردید. همچنین معیار پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانشآموزان بدست آمد. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایش و کنترل و اجرای پیشآزمون، آموزش بر روی گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه 60 دقیقه ای به صورت 2 جلسه در هفته اجرا گردید (جمعا 6 هفته). پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی دو گروه از نظر میانگین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی با استفاده از ابزارهای به کار رفته در مرحله پس آزمون و پیگیری، حاکی از افزایش خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بعد از مداخله بوده است(001/0> (P. مطابق با نتایج این پژوهش، با استفاده از مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه میتوان خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
"با استناد به ادبیات پژوهش و با توجه به آنچه گفته شد، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان شهر قزوین طراحی شده است .
به منظور بررسی فرضیه دوم مبنی بر تأثیر آموزش بر اساس بر هوش چندگانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری (ANCOVA) استفاده گردید، نتایج این آزمون در جدول ٧ نشان داده شده است .
بنابراین فرضیه ی دوم پژوهش ، مبنی بر این که آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر 79 پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان مؤثر است ، معنی دار (٠٠٠١=sig) می باشد و تأیید می شود.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان انجام گرفت .
یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل آموزشی هوش چندگانه ، خودپنداره ی دانش آموزان پسر نارساخوان را افزایش می دهد.
همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل آموزشی هوش چندگانه ، 80 پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان را افزایش می دهد.
Hearne & Ston 81 پژوهش می تواند به منظور انتخاب روش آموزشی مناسب به ویژه برای دانش آموزان نارساخوان که موجب افزایش خودپنداره و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان می گردد، مورد استفاده قرار گیرد.
Effects of multiple intelligence teaching strategy on academic achievement of english grade math student, Journal of Instructional Psychology, 35(2),182-187."