چکیده:
پس از وقوع انقلاب ژانویه 2011 در مصر، حسنی مبارک از قدرت کنار گذاشته شد و در انتخاباتی آزاد، اسلامگرایان و در مرکز آنها، اخوانالمسلمین توانستند با کسب اکثریت آراء، در صدر قدرت سیاسی قرار بگیرند، اما چیزی نگذشت که دولت و سایر نیروهای اجتماعی، در مقابل هم قرار گرفتند و سرانجام، ارتش بهعنوان سازمانیافتهترین و منسجمترین نهاد در جامعه مصر، از وضعیت موجود استفاده کرد و در نقش منجی ملی با انجام کودتا، تمامی منابع قدرت را قبضه کرد. بهنظر میرسد چنین وضعیتی با جامعه پرهتورین مورد نظر ساموئل هانتینگتون سنخیتهای فراوانی داشته باشد. ویژگی بارز چنین جامعهای، رویارویی و برخورد مستقیم و عریان گروههای اجتماعی سیاسیشده و متخاصمی است، که هر نوع مذاکره و سازشی را پس میزنند و هیچ قاعده بازی توافقی یا سازوکار مشترکی برای حل منازعه را نمیپذیرند. بر این اساس، پژوهش حاضر میکوشد با بهرهگیری از چهارچوب مفهومی و نظری پرهتوریانیسم هانتینگتون، ضمن تشریح ویژگیهای ساختاری جامعه مصر و همچنین نوع مناسبات و کنش سیاسی گروهها و نیروهای اجتماعی آن، که پیوسته سعی در کنار زدن یکدیگر از صحنه سیاست مصر داشتهاند، پدیده خشونت سیاسی را پس از وقوع انقلاب در این کشور تبیین نماید.
After the revolution in Egypt in January 2011 took place, Hosni Mubarak was excluded from power and in free elections, Islamists and especially, Muslim Brotherhood could, with majority of votes, place on top of political power, but soon, the state and other social forces confronted each other, and finally, the army as the most organized and cohesive institution in Egyptian society, played the cards well and as a national savior, with implementation of the coup, pre-empted all power sources. It appears that such a situation has many compatibilities with praetorian society considered by Samuel Huntington. Main characteristics of such a society is the confrontation and direct conflict of politicized and belligerent social groups, that reject any kind of negotiation and compromise and don`t accept any agreed-upon procedure or common mechanism to dispute the resolution. Accordingly, the present study, using the conceptual and theoretical framework of Samuel Huntington Praetorianisms, is aimed to explain the political violence in the country after the revolution and also, describe the structural characteristics of Egypt society and the kind of relations and political action of its groups and social forces which try to exclude each other from the politics in Egypt.