چکیده:
چکیده از آنجاکه در قرن20 و پس از ظهور جمهوریخواهی در کشور ترکیه، رویکردهای ملیگرا و منطقهگرا در تقابل با رویکردهای متأثر از غرب در جستجوی هویت ترکی در آثار معماری بوده است، لذا معماران ترکی را به معماری و شهرسازی بومی خود در دوران عثمانی متوجه کردند. در این راستا خانههای سنتی بهعنوان کلید دستیابی به هویت ترکی در معماری به دنبال دومین جنبش ملیگرایانه در دوران مدرن مطرح شد و پس از آن توسط نسل بعدی معماران ترکیه گسترش یافت. تحسین از ویژگیهای مدرن نهفته در معماری این خانهها و سنتهای بازگوکننده هویت مدنی ترکی، این خانهها را به نماد هویت معاصر ترکی در جریان این جنبش تبدیل کرد. سنت خانهسازی دوران عثمانی و تأثیر آن بر معماری ترکها در جریان دومین جنبش ملیگرا در معماری معاصر ترکیه در مطالعة روند گذار معماران ترک از سنت به مدرنیته موضوع قابل توجهی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است. نتایج پژوهش آثار شاخص رهبران دومین جنبش ملیگرا در معماری ترکیه را به لحاظ چگونگی تأثیرپذیری از معماری خانههای سنتی عثمانی در سه دسته تقسیمبندی کرده و به بررسی و مقایسه ویژگیهای معماری آثار هریک از آنها پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"artworks of pioneer architects of the second national More perfect types of Ottoman traditional houses movement in Turkey’s contemporary architecture were shaped during 18 and 19 centuries that its and categorizing the above mentioned artworks with index samples are remained in Bursa, Safranbolu, identifcation of the implications raised in Ottoman Edirne, Istanbul etc.
54 The Scientifc Journal of NAZAR research center (Nrc) for Art, Architecture & Urbanism movement was occurred after the frst years of world "Trabzon" , and designed more than twenty buildings, war one and declaring the republic of Turkey in including the technical universities of Ankara and 1923 while the country was seeking for destruction Istanbul , although most remained unbuilt following recovery and stabilization of political situation.
The role of the department modern forever; in this regard, he admired wide of fne arts in Istanbul and its prominent faculties like eaves and the tools above windows which make Ernest Egli, Bruno Taot and Sedad Hakki Eldem as shadow and tradition Turkish composite walls with the leaders of second national architecture movement alternative streaks of stone and brick.
affectability of the students and architects from him The most prominent project of Eldem, social security caused again the affectability from Ottoman houses complex on the old hill of "Zyrek" in Istanbul which architecture as the most excellent identity of Turkish was completed in 1970, again attracted the attention architecture in the late of modern era and postmodern of Turkey’s architectural society to traditional houses era."