چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی رابطۀ سبک تفکر و شایستگی مدیران سازمانهای پژوهشی انجام شد. روش: گروه نمونه متشکل از 228 نفر از مدیران جهاد دانشگاهی سراسر کشور بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش از دو نوع ابزار استفاده شده است: ابزاری که بر اساس عناصر فرهنگی برای شناسایی شایستگی توسط محقق ساخته شد و پرسشنامۀTSI استرنبرگ برای شناسایی سبک تفکر. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، سه نوع شایستگی حرفهای، شخصیتی و ارزشی را تأیید کرد و نشان داد که میزان شایستگی مدیران جهاد بالاتر از میانگین بوده و مخصوصا به لحاظ شایستگی حرفهای و شخصیتی از جایگاه بالایی برخوردارند. بین شایستگی مدیران و سبکهای تفکر، سلسله مراتبی، ناسالار و بیرونی همبستگیهای مثبت معنادار و بین شایستگی و سبک تفکر درونی همبستگی منفی معنادار مشاهده شد. نتایج رگرسیون حاکی از آن است که سبک تفکر سلسله مراتبی میتواند شایستگی و سبک تفکر درونی میتواند عدم شایستگی مدیران را پیش بینی نماید. نتیجه گیری: با توجه به امکان پیش بینی شایستگی مدیران با استفاده از سبکهای تفکر سلسله مراتبی و درونی میتوان از این متغیرها در انتخاب مدیران شایسته بهره جست.
خلاصه ماشینی:
"1- Competency-Based Management (CBM) 2 -Sternberg 3 - Mental Self-Government 4- Functions 5- Executive 6- Judicial 7- Legislative 8 - Forms 9- Monarchic 10- Hierarchic 11- Oligarchic 12- Anarchic 13 - Levels 14 - Scopes 15- Internal 16- External 17 - Leaning 18- Liberal 19- Conservative رابطه شایستگی و سبک های تفکر مدیران: مطالعه موردی جهاد دانشگاهی ٢٨٣ ژانگ ١ و پاستیگلیون ٢(٢٠٠١) این ١٣ سبک تفکر را به دو نوع سبک تقسیم کردند.
به همین واسطه توانسته است به حوزههای جدید و مورد نیاز ورود پیدا کرده و به سبب برخورداری از دقت و ارزیابی پیاپی کیفیت را ارتقاء داده و به موفقیت نائل 1 - Hatala 2 - Zhang 3 Lofstrom 4 - Savras 5 - Sofo 6 - Wang 7 - Sherman 8 -Byham رابطه شایستگی و سبک های تفکر مدیران: مطالعه موردی جهاد دانشگاهی ٢٨٥ شود.
هر چند افـراد کلـی نگـر و جزئـی نگـر بـه خـوبی میتوانند با هم کار کنند و برای موفقیت یک سازمان لازم است تا هر دو گروه افـراد حضـور داشـته باشـند امـا نتـایج ایـن پژوهش نشان داد که کلی نگری با مدیریت شایسته ، رابطۀ مثبت دارد اما جزئی نگری با شایستگی مدیران رابطـۀ معنـاداری ندارد.
احتمـالا فـرد رابطه شایستگی و سبک های تفکر مدیران: مطالعه موردی جهاد دانشگاهی ٢٩٣ قضاوتگر در واگذاری امور به دیگران محتاط است و دیگران نیز متقابلا همین احساس را دارند، چرا که این افـراد دائمـا در حال ارزیابی هستند، همه چیز و همه کس را به دقت زیر نظر دارند؛ حتی خودشان را."