چکیده:
هدف : این پژوهش درصدد بررسی واکاوی بارزترین پیامدهای تعصب و قومیت گرایی در دانشگاههااست. روش: این پژوهش با روش کتابخانهای- اسنادی به تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است. یافتهها:آثار و پیامدهایی مانند از بین رفتن اتحاد و انسجام، انحراف از عدالت، فقدان ایمانی، تفکر انحصار طلبی و برتری، سد راه علم و ...، باعث به وجود آمدن محیطی ناراضی، آشفته، متفرق، بیانگیزه، فقدان خود اتکایی در دانشگاه اسلامی میشوند که در چنین محیطی، قومیت گرایی در بینافراد آن رواج پیدا خواهد کرد. نتیجهگیری:یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که قومیتگرایی در دانشگاه اسلامی نه تنها در سرنوشت دانشگاه تأثیر دارد و نظام دانشگاه اسلامی را مختل میسازد؛ بلکه در سرنوشت کشور نیز تأثیر مستقیم میگذارد و باعث عدم رشد و پیشرفت کشور خواهد شد. در نهایت تنها چیزی که عاید دانشگاه و به تبع آن جامعه میشود چندگانگی، اختلاف و تفرقهای است که تنها ثمرهاش رکود نیروی فعال و خلاق جامعه است.
خلاصه ماشینی:
"Transferability ٣٦٠ فرهنگ در دانشگاه اسلامی ١٢ جدول شمارة ٢یافته های تحلیل کیفی مفاهیم تم های فرعی تم های اصلی پراکندگی، نفاق، چند دستگی، عدم همکاری، حزب حزب و گروه گروه شدن افراد، ایجاد حسادت و کینه ، سستی، ضعف ، شکست در برابر دشمنان و رقیبان و از بین رفتن امنیت ١-ایجاد درگیری ٢-کینه ورزی ٣-تفرقه و پراکندگی از بین رفتن اتحاد و انسجام تبعیض و ضایع شدن حق و حقوق افراد و یا گروههای گوناگون به علل نژادی، مذهبی، سیاسی، جنسیتی ١-نابرابری ٢-تضییع حقوق دیگران انحراف از عدالت تحجر عقلی، قلبی و تحجر در موضع عملی و رفتاری، عدم پذیرش حق حقیقت ، عدم گرایش به کمال و سعادت، نادیده گرفتن رضایت خداوند، دور شدن از امور معنوی ١-عدم ایمان ٢-جمود فکری ٣-حق گریزی ٤- عدم کمال گرایی حق ناپذیری برتر دانستن اندیشه ، اقدامات و نظریات قوم، گروه و حزب خاصی، محدود و تنگ شدن اندیشه ها ١-حس خودخواهی ٢- تعصب و جمود فکری تفکر انحصار طلبی و برتری در نظر نگرفتن هوش اجتماعی، تفکر خلاق، هوش هیجانی، روحیه نوآوری و کارآفرینی، هدفمداری، روحیه جستجوگری و کنجکاوی و پرسشگری، مهارت جمع آوری اطلاعات، ذهن ساختاریافته ، تفکر انتقادی، تفکر سیستمی ٣-روزمرگی ٤- عدم خلاقیت ٥- عدم مسئله محوری ندانستن و نداشتن معلومات کافی، دست نیافتن به واقعیت های خارجی، شکوفایی انسانیت ، ایجاد مفاسد فردی و اجتماعی ١-جهل و نااگاهی ٢-بیگانگی واقعی ٣-فساد فکری سد راه علم عدم در نظر گرفتن ، نوع دانش فرد، آموزش، مطالعات، تجربه ، مهارتهای همچون: تحقیق و پژوهش ، داشتن اطلاعات، مهارت ایجاد تغییر و بهبود شرایط ١-عدم توجه به تخصص وسواد ٦."