چکیده:
هدف:هدف تحقیق حاضر تحلیل و ارزیابی هویت ملی و دینی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی کاشان بود. روش: نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی بود. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی در سال تحصیلی 1393-1392 بود که با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ محقق ساختۀ سنجش هویت دینی و هویت ملی استفاده شد. پرسشنامۀ هویت دینی در قالب 20 سوال بستۀ پاسخ و پرسشنامه هویت ملی شامل 28 سؤال در قالب 4 مؤلفه(سرزمین، فرهنگی، تاریخی و سیاسی) بود. نمره گذاری آن بر مبنای مقیاس(5) درجهای لیکرت تعیین شد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تأیید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هویت دینی 89/0 و هویت ملی 83/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی(فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون tتک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos گرافیک انجام گرفت. یافتهها : یافتهها نشان داد میانگین هویت دینی و مؤلفههای هویت ملی در دانشجویان دانشگاه بالاتر از حد متوسط(3) است. بین هویت دینی و ملی دانشجویان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. بین هویت دینی و ملی دانشجویان بر حسب جنسیت، مقطع تحصیلی و معدل، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: بر اساس یافته ها میتوان این نکته را پذیرفت که هویت ملی و دینی به عنوان دو عرصه مهم از مقولۀ هویت، نقشی مهم و برجسته در ایجاد، احیا و رشد متوازن فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع مختلف از جمله جامعۀ ایران ایفاء میکند.
خلاصه ماشینی:
"به هر حال، از تعاریف فوق میتوان استنباط کرد آنچه که در هویت ملی به عنوان یک مفهوم کلان مورد توجه و تأکید است مجموعه ای از ویژگیها، نمادها، نهادها و ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی متعلق به یک جامعۀ خاص است که نظامهای تربیتی و آموزشی از جمله دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میکوشند تا با طراحی و اجرای برنامه های مختلف زمینۀ لازم را برای تکریم ، قدرشناسی و تعهد عملی نسبت بدان ایجاد نمایند.
ابوالقاسمی و همکاران(١٣٩٢) در پژوهش خود تأثیرات منفی اینترنت را بر ارزشهای خانواده از منظر هویت دینی و ملی مورد تأیید قرار داده و تأکید میکنند که با توجه به اجتناب ناپذیر بودن فن آوریهای ارتباطی، تنها راه ممکن افزایش آگاهی و تعهد نسبت به ارزشهای اخلاقی مورد نظر میباشد تا از این طریق ، ضمن جذب و توسعۀ فن آوریهای نوین و مرتبط شدن با مقتضیات عصر اطلاعات و ارتباطات، بتوان هویت ملی و دینی جامعۀ امروز ایران را به عنوان بزرگترین چالش فرهنگی پیش رو حفظ و نگهداری کرد.
کهنه پوشی و کهنه پوشی(١٣٨٨) در پژوهش خود گزارش میکنند که علیرغم تأکید رسانه ها و برنامه های درسی آموزش و پرورش، مصادیق عینی هویت ملی در میان دانش آموزان ایرانی نازل است که این امرموجب تضعیف احساس تعلق و میزان تعهد به جامعه ایران شده است .
کهنه پوشی(١٣٨٨) در پژوهش خود گزارش میکند که علیرغم تأکید رسانه ها و برنامه های درسی آموزش و پرورش، مصادیق عینی هویت ملی در میان دانش آموزان ایرانی نازل است که این امرموجب تضعیف احساس تعلق و میزان تعهد به جامعۀ ایران شده است ."