چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی بود که از طریق اطلاعات کتابخانهای و بررسی اسناد و مصاحبه، به جمعآوری دادهها پرداخته شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز به روش تحلیل مضمونی میباشد. یافتهها: مهمترین عوامل مؤثر بر بالندگی: عوامل فردی، فرایندی، مدیریت سازمان، ارتباطات و مدیریت منابع انسانی استراتژیک میباشند. نتیجهگیری: بخش عمدهای از مسائل مربوط به بالندگی اعضای هیئت علمی مربوط به حوزۀ مدیریت منابع انسانی و آمادهسازی اساتید، قبل از فرایندهای ایفای نقشهای ششگانۀ تربیتی، آموزشی، پژوهشی، مشاورهای، رهبری و اجرایی است. بنابر این، برای رسیدن به نتایج بالندگی نیازمند توجه به تمام عوامل مؤثر بر بالندگی هستیم. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت بالندگی در این دانشگاه و تحقیقات آتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"Hanno Van Keulen & Riekje de Jong در تعریف بالندگی اعضای هیئت علمی چنین بیان شد که بالندگی یک فرایند نهادی است که سعی دارد با مداخله در نقشهای اساتید از طریق شناسایی عوامل مؤثر بر این نقشها؛ نگرشها، مهارتها و رفتار اعضای هیئت علمی را در راستای توانمدسازی قابلیتها و کارایی بیشتر، برای تأمین نیازهای دانشجویان، دانشگاه و خود هیئت علمی، ارتقا دهد.
ارزیابی نقشهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، رهبری، مشاوره و اجرایی عامل مدیریت استراتژیک سازمانی تبیین سیاستهای استراتژیک سازمان تبیین اهداف دانشگاه ساختار سازمانی دانشگاه حمایت مدیران دانشگاه حجم کاری اساتید دانشگاه مسائل مالی دانشگاه فرهنگ سازمانی دانشگاه آیین نامه ها و قوانین زیرساختها عوامل فردی استراتژیک توانمندی اساتید در ایفای نقش حرفه ای انگیزه و اشتیاق در ایفای نقش حرفه ای داشتن احساس مسئولیت به وظایف شغلی عامل ارتباطات استراتژیک تعامل اساتید با دانشجویان تعامل اساتید با بیرون دانشگاه تعامل بین دانشگاهی اساتید تعامل اساتید با جامعه علمی تعامل اساتید با همکاران عوامل نگارة ٢ را در مراحل مختلف بر حسب تقدم و تأخر در تأثیرگذاری بر بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع ) میتوان به صورت زیر نشان داد: عوامل زمینه ای : عوامل فردی استراتژیک : مدیریت منابع انسانی توانمندی استراتژیک انگیزه عوامل مدیریت سازمانی عوامل فرایندی ایجاد آمادگی در استاد استاد نقش های استاد استاد آماده توانمند عوامل زمینه ای : ارتباطات عوامل مدیریت سازمانی نمودار ٢: مراحل مختلف عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع ) از نظر تقدم و تأخر تشریح نمودار با توجه به نمودار ٢، عوامل مختلفی بر حسب تقدم و تأخر، بر بالندگی اعضای هیئت علمی مؤثر میباشند که در ادامه به تشریح این عوامل میپردازیم : یک ) مدیریت استراتژیک منابع انسانی مدیریت منابع انسانی در جهت آمادهسازی اساتید در راستای بالندگی، به عنوان یک عامل زمینه ای اثرگذار است ؛ به این معنی که تا اساتید از نظر مسائلی مانند انگیزش، مدیریت مسیر پیشرفت شغلی، تعلق سازمانی و مشارکت ، پاداش و جبران خدمت و ..."