چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر نقش ابعاد دینداری در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 183 نفر از دانشجویان مرکز علمی کاربردی بهزیستی و تأمین اجتماعی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و توسط مقیاسهای دینداری و خودتنظیمی شناختی هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرنباخ و روایی آنها به شیوۀ تحلیل عوامل تعیین شد. نتایج، بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامهها بود. برای بررسی نقش دینداری در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان، از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان استفاده شد. یافتهها:یافتههای حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد اعتقادی و مناسکی دینداری به صورت مثبت راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی میکند و ابعاد اعتقادی و پیامدی دینداری به صورت منفی و بعد عاطفی دینداری به صورت مثبت راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: همان طور که نتایج این تحقیق نشان داد، دینداری میتواند راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و به تبع آن تأمین بهداشت روانی را در پی داشته باشد. این مسئله باید در برنامههای پیشگیری و درمان مد نظر قرار گرفته، بر اساس آن برنامهریزی شود
خلاصه ماشینی:
"به عبارتی دیگر؛ داشتن باورها و اعتقادات مذهبی و اجرای فرایض مربوط به آن، در فرد میتواند یک نیروی ملکوتی به وجود آورد که این نیرو تکیه گاه روانی مهمی برای فرد، به ویژه در لحظات و هنگامه های بحران روحی تلقی میشود؛ به این دلیل که انسان در اعماق وجود خویش انگیزهای را احساس میکند که او را به پژوهش در رابطه با خالق هستی و عبادت، چارهجویی و پناه بردن به او وا میدارد؛ که در هنگام سختیها و گرفتاریهایی که در زندگی به وجود میآید از او کمک میخواهد.
هـ) روش این تحقیق از نوع همبستگی است و با هدف بررسی نقش ابعاد دینداری در پیش بینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان انجام میگیرد.
برای برسی فرضیۀ پژوهش ، از روش آماری رگرسیون چندگانه به صورت همزمان استفاده شد؛ به طوری که هر یک از ابعاد دینداری(اعتقادی، عاطفی، مناسکی و پیامدی) به عنوان متغیرهای پیش بین و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (راهبردهای مثبت و منفی) به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد.
78 NS نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که بعد اعتقادی دینداری (٠٠٣>P ، ٢١٩=t ، ٠٣٧=Beta) و بعد مناسکی (٠٠١>P ، ٢٤٩=t ، ٠٤٦-=Beta) به صورت مثبت راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (پذیرش، توجه مجدد مثبت ، توجه مجدد به برنامه ریزی، بازارزیابی مثبت و اتخاذ دیدگاه) را پیش بینی میکند.
مطابق با یافته ها، ابعاد اعتقادی و پیامدی دینداری به صورت منفی، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان(سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار ذهنی و فاجعه آمیزپنداری) را پیش بینی میکند.
همان طور که بیان شد، بعد عاطفی دینداری به صورت مثبت راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان(سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار ذهنی و فاجعه آمیزپنداری) را پیش بینی میکند."