چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین جو دانشگاه و ابعاد آن با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش: شیوۀ گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری این پیمایش 13281 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و فرمول حجم نمونۀ کوکران، تعداد 373 نفر از آنها به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد شده و محققساخته استفاده و سپس روایی محتوایی پرسشنامۀ محققساخته توسط کارشناسان مربوط تأیید و پایایی کل پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS20 استفاده شد. یافتهها: به طور کلی بین جو دانشگاه و انگیزش تحصیلی دانشجویان رابطۀ مثبت وجود دارد. همچنین در بررسی ارتباط بین مؤلفههای جو دانشگاه با انگیزش تحصیلی دانشجویان، نتایج حاکی از وجود رابطۀ مستقیم است. نتیجهگیری: هرچه جو ارتباطی، مشارکتی، دانشجومحوری و معنوی دانشگاه بالا باشد، انگیزش تحصیلی دانشجویان بالاتر خواهد رفت.
خلاصه ماشینی:
"در پاسخ به فرضیۀ اول(وجود رابطه بین جو دانشگاه و انگیزش تحصیلی دانشجویان)، یافته ها نشان داد که بین جو دانشگاه و انگیزش تحصیلی دانشجویان رابطۀ همبستگی معنادار مثبت و مستقیم وجود دارد؛ به طوری که هر چه در محیط دانشگاه میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای یادگیری بالا رود و شیوة تدریس از حالت موضوع و معلم محور خارج شده، به سمت دانشجومحوری حرکت کند و دانشجویان به برکت وجود ارتباطات و اطلاعرسانیهای گسترده، در روند و بازده فعالیتهای خود واقع شوند و نیز جوی معنوی در محیط دانشگاه حاکم شود، انگیزش تحصیلی دانشجویان بالاتر خواهد رفت .
" the Relation Between Self-Respect , Development Motivation and Educational Progress in Tehran Third Year High School Students , Quarterly Journal of Psychological Studies, Alzahra University, .
- Ghashghaei Zadeh , Nasrollah ; Seyyed Hamid Reza Alavi and Yaddollah Javadi (2007) " the Relation Between Organizational Climate and Student's Educational Progress in Semirom City High Schools ", Quarterly Journal of Teaching Management,Vol. 1 ,No. 2 , P: 143-155.
" Comparison Study on the Effectiveness of Training Based on New Methods and Traditional Methods on Male Students Learning Motivation in the Second Year of High School ( English Courses) at Visian City" Quarterly Research Journal of Educational Planning , No. 36: 79.
- Mohammadi ,Mahdi and Zeinab Peyravi Nejad (2013) " the Relation Between Educational Climate and Inner Motivation with Emotional 101 Engagement ; Case Study :Engineering Faculty Students of Shiraz University ", Quarterly Journal of Iran Engineering Teaching,Vol. 15 ,No. 60 , P: 71- 90."