چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستانهای شهر قائمشهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه بهصورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد 50 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. پس از طراحی بازی آرشیتکت، ابتدا پیشآزمونهای انگیزش و یادگیری بر هر دو گروه اجرا شد، سپس محتوای معمول تدریس در هر دو گروه انجامشده و گروه آزمایش طی دو جلسه بازی آموزشی را نیز انجام دادند و مصاحبههایی با تعدادی از آنها انجام گرفت. در پایان، پسآزمونهای انگیزش و یادگیری از هر دو گروه به عمل آمد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای انگیزش کلر و آزمون یادگیری محقق ساخته بود. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای کمی به روش آنکوا نشاندهنده تأثیر مثبت بازی بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان و تحلیل تفسیری دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها، نشاندهنده علاقه و رضایت اکثریت دانش آموزان از انجام بازی در محیطهای یادگیریشان بود.
خلاصه ماشینی:
"برای بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان پژوهش هایی در داخل و خارج کشور انجام شده است که به طور خلاصه مرور می شوند: امینی فر، صالح 1 Song & Zhang 24 صدق پور و زاده دباغ (١٣٩١) در پژوهش خود تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانه ای را بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که دانش آموزانی که به وسیله بازی رایانه ای آموزش دیده اند پیشرفت تحصیلی بیشتری نسبت به دانش آموزانی که به روش معمول آموزش دیده اند داشتند، هم چنین نتایج پژوهش آن ها نشان داده که بازی رایانه ای باعث پیشرفت انگیزه رغبتی ریاضی دانش آموزان شده و بر انگیزه اجتنابی تأثیری نداشته است و افزایش انگیزه رغبتی ریاضی و پیشرفت تحصیلی ریاضی باعث نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به ریاضی شده است .
هم چنین کبریتچی، هیرومی و بای ٣ (٢٠١٠) در 1 Ching & Su 2 Sitzmann 253 Kebritchi, Hirumi 7 Bai پژوهشی تأثیرات بازیهای رایانه ای آموزشی را بر انگیزه و پیشرفت کلاسی ریاضی دانش آموزان دبیرستان بررسی کرده اند و چنین نتیجه گرفته اند که دانش آموزانی که بازیهای رایانه ای ریاضی را انجام داده بودند نسبت به دانش آموزانی که این بازی ها را انجام نداده بودند، نمرات بالاتری در آزمون های پیشرفت ریاضی کسب کردند اما ازنظر انگیزشی تفاوتی باهم نداشتند و نتایج مصاحبه با معلمان و دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش نشان داد که اکثریت مصاحبه شوندگان : چهار معلم از پنج معلم و هر ١٥ دانش آموز شرکت کننده ، معتقد بودند که مهارت ها و درک ریاضیات درنتیجه انجام بازی ریاضی افزایش پیداکرده است ."