چکیده:
در نظام حقوقی ایران، عقد بیع متشکل از دو تملیک متقابل است که با هم به وجود می آیند و از لحاظ موقعیت سببی در یک رتبه قرار دارند. (ماده 338 قانون مدنی) اما علیرغم این هم رتبه بودن، تقدم و تاخر زمانی دو تملیک ممکن است؛ زیرا دوگانگی «زمان» امور اعتباری به ما اجازه می دهد ضمن حفظ ارتباط سببی تعهدات،آنها را از لحاظ زمانی از یکدیگر جدا کنیم. بنابراین هرچند دیدگاه سنتی فقهی و حقوقی، صحت چنین شرطی را نمی پذیرد اما با توسل به رویکرد جدید و تاکید بر علیت های اعتباری می توان تقدم در آثار عقود را پذیرفت.
موضوعی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته آن است که طرفین می توانند به اراده خویش توافق به تقدیم «زمانی» انتقال مالکیت نمایند؛ چرا که حوزه امور اعتباری جدا از امور تکوینی و تابع جعل جاعل و اراده طرفین می باشد و بنابر اصل حاکمیت اراده و اصاله الاباحه و ماده 10 قانون مدنی بایستی حکم به صحت چنین توافقاتی داد و نباید با تفاسیری خشک و فلسفی محض ضمن نادیده گرفتن اراده افراد در پی حل مسایل حقوقی بود.
In Iranian law، the sale contract consists of two mutual acquisitions formed together. These acquisitions are in the same level regarding their positions (Article 338 of Iranian Civil Code). However، in spite of being in the same level، transposition of two acquisitions are possible، since dichotomy in time of credit affairs allows us to maintain causing correlation of commitments and to separate them from each other at the same time. Therefore، although traditional view of legal and jurisprudential issues does not accept such a condition، following a new approach and focusing on credit reasons، it is possible to accept transposition in the effect of contracts. The issue examined in this research is that the parties may agree to "temporally" submit the transfer of ownership based on their ‘will’، since the field of credit affairs follows sides` determination aside from developmental affairs. Based on the principle of determination prominence and article 10 of the Civil Code، such agreements should be corrected based on sentences، and hence we should not deal with law issues by ignoring ‘will’ of parties as a result of inappropriate and philosophical interpretations.