چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مولفههای برنامه درسی در پیشبینی میزان انگیزش پژوهشی آنها است. بدین منظور نمونهای متشکل از 197 تن از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94-1393، به روش طبقهای تصادفی انتخاب گردید. این مطالعه از حیث هدف کاربردی، از حیث روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای محقق-ساخته ادراک دانشجویان از مولفههای برنامه درسی و پرسشنامه انگیزش پژوهشی بود. برای گزارش و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. شاخصهای آمار توصیفی همچون تعداد، میانگین، انحراف معیار، بیشینه و کمینه نمرات و در آمار استنباطی نیز از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که میان ادراک از مولفههای درسی به صورت کلی و انگیزش پژوهشی 0.58 همبستگی وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ادراک از مولفههای برنامه درسی (ادراک از هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) و انگیزش پژوهشی دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری دارد. نتایج رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین میتوانند به صورت ترکیبی 43 درصد از تغییرات متغیر انگیزش پژوهشی را تبیین کنند و از بین متغیرهای پیشبین، دو متغیر ادراک از هدف و ادراک از محتوا میتواند متغیر ملاک (انگیزش پژوهشی) را پیشبینی کنند و سایر متغیرهای پیشبین (ادراک از روش و ارزشیابی) به تنهایی قادر به پیشبینی انگیزش پژوهشی نیستند. به-صورت کلی ادراک دانشجویان از مولفههای برنامهی درسی قابلیت پیشبینی انگیزش پژوهشی را داراست، این یافتهها موید رویکرد خود تعیین گری است که بیان میکند ادراکات حاصل از محیط بر انگیزش تاثیر میگذارد.
The present study aimed to investigate the role of graduate students' perceptions from components of the curriculum as the predictors of research motivation. For this purpose، a sample of 039 graduate students was selected through sampling from Mashhad Ferdowsi University، Iran. This study was practical in purpose and it was conducted within a descriptive approach through the correlation method. The instruments included a researcher made questionnaire which evaluated the students' perceptions of the components of curriculum. Another questionnaire was developed for measuring the sample's research motivation. The results showed that there is a positive and significant relationship between the subscales of perception of the components of the curriculum (purpose، content، methods and evaluation) and research motivation of students. From the variables under study، perception of the purpose and perception of content could predict the research motivation. As a whole perception of the components of the curriculum involve the predictability of research motivation. These findings could confirm the self-determination approach which suggests that perceptions of the environment affect the motivation.
خلاصه ماشینی:
As a whole perception of the components of the curriculum به صورت کلي ادراک دانشجويان از مؤلفه هاي برنامه درسي involve the predictability of research قابليت پيش بيني انگيزش پژوهشي را داراست ، اين يافته ها مؤيد motivation.
Vansteenkiste, Simons, Lens, Sheldon & Deci 2.
Seyler, Holton, Bates, Burnett, Carvalho 5.
Autio دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠، پاييز و زمستان ١٣٩٣ است که در اين پژوهش ها به نقش عواملي از جمله محيط هاي مختلف يادگيري، خصوصيات مدرسه و کلاس درس ، محتواي آموزشي، روش هاي مختلف آموزش ، کيفيت تدريس ادراکشده ، ساختار ارزشيابي ادراکشده و مواردي از اين قبيل ، بر انگيزش و انگيزش پژوهشي به صورت مجزا پرداخته شده (سيدجوادين ، ١٣٨١؛ اردن سان و فدر، ٢٠٠٦؛ دارن ، دال و کمال ، ٢٠١٠؛ حيدرزاده ، ١٣٩٢؛ پورصادقي و سليمانپور، ٢٠١٤) و نقش اين مؤلفه ها به صورت تعاملي مورد بررسي قرار نگرفته است .
در واقع اين پژوهش از آن جهت ضرورت دارد که ادراک از مؤلفه هاي برنامه درسي که از جمله عوامل مؤثر بر انگيزش پژوهشي است ، به صورت هم زمان در محيط دانشگاه و در دانشجويان تحصيلات تکميلي مورد بررسي قرار دهد؛ موضوعي که به نظر ميآيد تاکنون مورد غفلت پژوهشگران بوده است .
Klein دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠، پاييز و زمستان ١٣٩٣ شامل مؤلفه هاي ادراک هدف ، محتوا، روش و ارزشيابي ميباشند، به عنوان متغيرهاي پيش بين و انگيزش پژوهشي به عنوان متغير ملاک در نظر گرفته شده است .