چکیده:
هدف:هدف این پژوهش سنجش تأثیر رسانه بر نگرش به دین و انواع دینداری بوده است. تصور میشود تغییر نگرش به دین، به دنبال تغییراتی که حضور رسانههای جهانی و محلی به آن دامن میزنند، در کوتاهمدت و درازمدت منجر به تغییراتی در انواع دینداری دانشجویان در جامعة معاصر ایران خواهد شد. اما با وجود رشد فزایندة فرایند رسانهای شدن در جامعة ایران، هنوز عوامل مختلف دیگر نیز بر نگرش به دین و انواع دینداری نقش قابلتوجه و غیر قابل اغماضی دارند. لذا به نقش متغیرهای دیگر و فرایندی که در آن رسانهها به شکلگیری انواع دینداری کمک میرسانند نیز توجه شده است. روش:در این پژوهش در بخش مطالعۀ اکتشافی، انواع دینداری موجود در میان دانشجویان، شناسایی و عوامل مؤثر بر دینداری دانشجویان مشخص شدهاند. سپس از طریق روش تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیر مستقیم مجموعه عوامل مؤثر بر انواع دینداری مشخص شده است. یافتهها و نتیجهگیری:هر چند انواع رسانهها بر انواع دینداری اثرگذارند، اما عوامل اثرگذارتری از رسانهها از جمله نهاد آموزش و خانواده وجود دارند که شکلگیری انواع دینداری دانشجویان را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"سپس بر اساس ادبیات نظری موجود در حوزة مطالعات ارتباطی، مروری بر مهم ترین نظریه های تأثیر رسانه ها صورت گرفت و در نهایت ، بر اساس مطالعات اکتشافیای که در این پژوهش پیش از انجام پیمایش و تدوین پرسشنامه صورت گرفته بود، متغیرهای کلیدی دیگر مؤثر بر دینداری دانشجویان شناسایی شد.
هر چند هدف اصلی، طراحی پژوهشی کمی و به شیوة پیمایشی بوده است ، اما مطالعات اکتشافی کمک کرد تا شناخت بهتری از متغیرهای تأثیرگذار بر انواع دینداری در میان دانشجویان در کنار تأثیر رسانه شناسایی شود، تا حدودی انواع دینداریهایی که ممکن است در مطالعات نظری مورد توجه قرار نگرفته باشد و در میان دانشجویان وجود دارد، شناسایی شود و در نهایت ، بر اساس گزارشهای کیفی حاصل از مطالعۀ اکتشافی در میان دانشجویان، دربارة سازوکارهای تأثیرگذاری رسانه پرسشنامۀ نهایی تدارک دیده شود.
946 تفسیر شاخص برازش غیر قابل قبول قابل قبول جدول ٢: مقایسه دو تحلیل مسیر دینداری انقلابی متغیرهای دارای تأثیر مثبت بر دینداری انقلابی به ترتیب عبارتند از: اثر پذیری دینی از نهاد آموزش، نگرش به دین ، دینداری خانواده، استفاده و رضایتمندی از تلویزیون و تجربۀ زیستۀ دینی .
از آنجا که تأکید اصلی پژوهش بر مطالعۀ اثرگذاری انواع رسانه ها بر انواع دینداری است ، اثرات سه متغیر استفاده و رضایتمندی از اینترنت ، استفاده و رضایتمندی از تلویزیون و استفاده و رضایتمندی از شبکه های ماهوارهای بر چهار نوع دینداری انقلابی ، نواندیش ، معنویت گرا و سنتی به منظور جمع بندی در این بخش مجددا مورد توجه قرار میگیرد."