چکیده:
هدف: دانشگاه زمانی به فعالیت صحیح مشغول است که آموزش، پژوهش و فعالیتهای اجتماعی- فرهنگی به شکل متوازن انجام گیرند و هیچیک مانع فعالیت دیگری نشوند. بخش محسوسی از فعالیتهای فوقبرنامه در دانشگاه در زمینههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی، توسط تشکلهای دانشجویی اجرا میشود. بنابر این، ضروری است تا با به کارگیری شیوۀ صحیح مدیریت در تشکلهای دانشجویی، بیشترین اثربخشی را در حیطههای مذکور به دست آورد. روش: به سبب فقر محتوایی مطالعات در زمینۀ نحوۀ فعالیت تشکلهای دانشجویی و لزوم توجه به رویکرد اکتشافی در این تحقیق، روش تجزیه و تحلیل مضمون (تم) انتخاب شد و مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 12 نفر و چهار جلسه توفان فکری با حضور 9 نفر از فعالان دانشجویی که سابقۀ مدیریت تشکلهای دانشجویی را داشتهاند، صورت پذیرفت. یافتهها: مضمونهای شناسایی شده در حوزۀ چالشها و مشکلات مدیریت تشکلهای دانشجویی با توجه به اشتراکاتشان، در پنج دستۀ «ضعف در ارتباطات، تغییرات مدیریتی، ضعف در شناخت مسائل فرهنگی، چالشهای مدیریت منابع انسانی و ضعف در هدف» تقسیمبندی شدند. هر کدام از این تمهای اصلی، شامل تمهای فرعی هستند که به عنوان مؤلفههای تشکیلدهنده هر چالش و مشکل معرفی شدهاند. نتیجهگیری: به یافتههای این تحقیق میتوان به عنوان نیازسنجی آموزشی و فرهنگی نیز نظر کرد و در طراحی دورهها و کارگاههای آموزشی و بستههای فرهنگی که توسط مراکزی چون معاونت فرهنگی وزارت علوم و معاونت فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها صورت میگیرد، مورد استفاده قرار داد.
خلاصه ماشینی:
"بهار و تابستان١٣٩٢ Management in The Islamic University, 2013 (Spring,Summer) 5, Vol. 2, No. 1 چالش ها و مشکلات مدیریت تشکل های دانشجویی 1 مهدی عاشوری 2 حمیدرضا قائدعلی چکیده هدف: دانشگاه زمانی به فعالیت صحیح مشغول است که آموزش، پژوهش و فعالیتهای اجتماعی- فرهنگی به شکل متوازن انجام گیرند و هیچ یک مانع فعالیت دیگری نشوند.
• با چه مشکلاتی در مدیریت تشکل دانشجوییتان در دانشگاه روبه رو بودید؟ • چالشهای اصلی در مدیریت تشکلهای دانشجویی چیست ؟ • چرا فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه به سمت کارهای سطحی میرود و فعالیتهای محتوایی کم است ؟ متن مصاحبه ها و جلسات توفان فکری پیادهسازی شد و برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت .
سپس با مطالعۀ این متون، نخست برای هر یک از مصاحبه های تهیه شده تمامی ایدههای مستقل در قالب مفاهیم (مانند «زمانی هر دو نفر یک موضوع مد نظرشان است ، اما چون نمیتوانند به درستی با هم صحبت کنند، به جای انجام فعالیت فرهنگی در کف دانشگاه ٨٠ درصد وقت را بین خود گذاشته ایم تا با هم بحث کنیم ».
گاهی از اوقات، مسئول تشکل ، کار فرهنگی را فقط ارائۀ خدمات به مخاطب میداند و از نظر مصاحبه شوندگان از رشد اعضای تشکل غافل میشود که این موضوع در مؤلفه های فرعی با عنوان توجه به بیلان کاری ذکر شده است ."