چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، مطالعۀ سرمایۀ فکری و خلاقیت در دانشگاه اسلامی با رویکرد توسعۀ منابع انسانی راهبردمحور بوده است. دانشگاه اسلامی با رویکردی راهبردی و با ایجاد یک محیط خلاقانه میتواند به توسعۀ منابع انسانی کمک کند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. روش:روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀاعضای هیئت علمی دانشگاه ایلام است. حجم نمونه به روش سرشماری، 110 نفر تعیین شده است. برای سنجش رابطۀ بین سرمایۀ فکری و خلاقیت، از پرسشنامۀ استاندارد سرمایۀ فکری و خلاقیت، به ترتیب با آلفای کرونباخ 81/0 و 85/0 استفاده شده است. یافتهها: بین سرمایۀ فکری و ابعاد آن با خلاقیت، رابطۀ معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: سرمایهگذاری در بخش سرمایۀ فکری (توسعۀ منابع انسانی) تأثیر قابل توجهی در ایجاد ظرفیت در دانشگاه اسلامی دارد. به عبارت دیگر؛ افزایش توان سرمایۀ فکری و توسعۀ راهبردمحور، موجب ارتقای ظرفیت نوآوری منابع انسانی و به دنبال آن در نظام علمی کشور خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"از این رو، هدف پژوهش تعیین رابطۀ بین سرمایۀ فکری(ساختاری، رابطه ای و انسانی) و خلاقیت در دانشگاه اسلامی است .
1. Heye جدول ١ پژوهشگران نتایج دخلی و کلرک ،١ در تحقیقی که روی ٥٩ کشور جهان انجام دادند، نتیجه گرفتند بین خلاقیت و سرمایۀ انسانی رابطۀ معناداری ٢٠٠٤ وجود دارد؛ به طوری که عقیده داشتند سرمایۀ انسانی نقش یک محرک خلاقیت و نوآوری را دارد جعفری و همکاران، در پژوهشی بر روی عملکرد سازمانها و تأثیر سرمایه های فکری بر روی عملکرد سازمان، نشان دادند ٢٠١١ سازمانهایی که دارای نوآوریها و خلاقیت بیشتری بودند، سرمایۀ فکری و سرمایۀ ساختاری بیشتری داشتند.
Chang & Birket هـ) روش تحقیق با توجه به طرح تحقیق و نحوة بیان اهداف آن، روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر هدف ، کاربردی است که به دنبال بررسی رابطۀ بین سرمایۀ فکری و خلاقیت در دانشگاه ایلام است .
یافته های حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که بین سرمایۀ فکری و خلاقیت در دانشگاه اسلامی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ به طوری که سرمایه گذاری در بخش سرمایۀ فکری(توسعۀ منابع انسانی) تأثیر قابل توجهی در ایجاد ظرفیت در دانشگاه اسلامی دارد.
٣. یافته های دیگر حاکی از این است که بین سرمایۀ ساختاری و خلاقیت در دانشگاه اسلامی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ به طوری که سرمایۀ ساختاری میتواند زمینۀ تعامل و همکاری بین منابع انسانی و سایر حوزهها را تقویت و تعامل و تبادل دانش را تقویت کند و علاوه بر بروز خلاقیت ، در زمینه ای دیگر از جمله : فعالیتهای مدیریتی، یادگیری سازمانی، فردی و خلق دانش مؤثر است ."