چکیده:
هدف: محقق با الگو گرفتن فرایند تفکر از تئوری محدودیتها، در پی کشف اثرات نامطلوب، ریشهها و مشکلات اساسی با موضوع چالشی نامبرده، قدم برداشته و در پی حل این معضل اجتماعی کنکاش میکند. روش: در این مطالعۀ کیفی- توصیفی، جامعه شامل کلیۀ اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد و خبرگان آشنا به تئورری محدودیتها میباشند. برای انتخاب نمونۀ جامعۀ خبرگان دانشگاهی، از روش نمونهگیری قضاوتی و در حد اشباع بهره گرفته شد. با توجه به این روش، تعداد 27 نفر از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه برای مصاحبه انتخابشدهاند. برای انتخاب نمونه از جامعۀ دانشجویان نیز با توجه به عدم دسترسی به جمیع دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد، تعدادی از دانشجویان بالفعل دکتری دانشگاه یزد و دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی بومی استان که از دانشگاه یزد کسب خدمت کرده بودند، به منظور گردآوری دادهها، دعوت به مصاحبه شدند. یافتهها: هر سه پرسش اصلی پژوهش اعم از اثرات نامطلوب، ریشههای اساسی و مشکل اصلی، به طور وضوح و شفاف پاسخ داده شد. نتیجهگیری: مهمترین اثر نامطلوب، انتخاب نامناسب موضوع است و با اتفاق آرا، مشکل اساسی، اسناد بالادستی، انتخاب و در وهلۀ دوم، عدم ارتباط بین صنعت با دانشگاه قلمداد شد
خلاصه ماشینی:
"پاییز و زمستان١٣٩٣ Management in The Islamic University, 2015 (Fall &Winter) 8, Vol. 3, No. 2 شناسایی اثرات نامطلوب و ریشه های اساسی کاربردی نبودن پایاننامه های کارشناسی ارشد با رویکرد تئوری محدودیت (مورد مطالعه : دانشگاه یزد)* 1 سید محمد عرب 2 سید محمود زنجیرچی چکیده هدف: محقق با الگو گرفتن فرایند تفکر از تئوری محدودیتها، در پی کشف اثرات نامطلوب، ریشه ها و مشکلات اساسی با موضوع چالشی نامبرده، قدم برداشته و در پی حل این معضل اجتماعی کنکاش میکند.
حال با عنایت به اینکه توجه به کیفیت خدمات کلید اصلی موفقیت سازمانهاست و نیز با توجه به اهمیت سازمانهای ارائه دهندة خدمات 1 آموزشی(دانشگاه) در کشور، پژوهش حاضر سعی دارد با ارائۀ رویکردی مبنی بر فرایند تفکر تئوری محدودیتها، گامی فراتر از محدودة مدلهایی که تاکنون به آنها اشاره شده است ، بردارد و با شناسایی اثرات نامطلوب و مشکلات اساسی در انجام پایاننامه های کارشناسی ارشد و عدم کاربردی بودن اکثرشان(خاک خوردن در کتابخانه های دانشگاه)، راهکاری جدید پیشنهاد دهد؛ چرا که تئوری محدودیتها، از نظریه های سیستمی است که با برخورداری از مجموعه ای از ابزارهای همگرا نظیر پنج گام تمرکز، فرایند تفکر، ابزارهای حل مسئله ، مدل دی.
با توجه به تحولات سازمانی سالهای اخیر و نیز اهمیت صنعت خدمات، پژوهش حاضر ضمن معرفی تئوری محدودیتها به عنوان یکی از نظریه های نوین مدیریتی در زمینۀ بهبود عملکرد سازمانهای تولیدی و خدماتی، به تعیین تأثیر کاربرد ابزارها و مفاهیم این نظریه در خصوص بهبود کیفیت خدمات آموزش عالی و پرداختن به اثرات نامطلوب و ریشه های اساسی در راستای انجام پایاننامه های مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان برای جلوگیری از خاک خوردن این رساله ها در کتابخانه ها و دفاتر اساتید راهنما و مشاور پرداخته میشود."