چکیده:
مطالعه حاضر به معرفی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در ایران می پردازد. از آنجا که با ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، سیاستگذاران کشور به تدوین برنامه توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در بند 29 آن فراخوانده شدند، تبیین حوزه موضوعی خدمات با فناوری بالا و شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات آن در کشورمان هدف اصلی این مطالعه قرارگرفت. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی از میان جامعه آماری 555 عضوی مورد مطالعه، تعداد 255 نفر از طریق روشهای نمونه گیری گروه بندی شده و با انتساب متناسب انتخاب، سپس با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد و مدارک، مصاحبه، تشکیل گروههای کانونی و پرسشنامه با ضریب پایایی 79 درصد، در قالب روش پژوهشی غیرآزمایشی پیمایشی، به استخراج عوامل و شاخصهای هدفگذاری شده پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SEM) و از نرم افزار Lisrel بهره گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که الزامات پایه و عوامل مربوطه، الزامات کارآیی و رقابتپذیری و الزامات ماندگاری و عوامل مربوطه از عوامل اصلی مؤثر در توسعه صادرات با فناوری بالا در جمهوری اسلامی ایران بوده که 80 درصد تغییرات الزامات پایه، 68 درصد الزامات رقابت پذیری و 84 درصد ماندگاری توسط مدل این تحقیق قابل احصاء است. همچنین در این مطالعه با توجه به یافتهها برخی پیشنهادات کاربردی و علمی ارائه گردیده است.
This study introduces the factors influencing on development of high-tech services exports (HTSE) in Iran. After communicating the overall policies of the fifth development plan, the national policy-makers were invited to formulating the exports development plan of high-tech services according to paragraph 29. This paper aimed to the explanation of high-tech services and identification of factors affecting HTSE. In this regard, by a review of literature, initially a sample with 255 people out of a statistical population with 555 members was selected using cluster sampling techniques, then the statistical data was gathered using documentary searches, interviews, formation the focus groups and completion the questionnaires with reliability coefficient of 79 percent. Finally, the factors and targeted indicators have been drawn out of a non-experimental survey design using structural equation modeling (SEM) in Lisrel software environment. The findings indicate that basic requirements and related factors, necessities of efficiency and competitiveness and sustainability as well as related components are of main factors affecting development promotion of high-tech exports in I.R.Iran. The model specified explains the 80 percent of changes in basic requirements, 68 percent of competiveness necessities, and 84 percent of sustainability needs.
خلاصه ماشینی:
"ردیف عامل متغیرها شاخص ها خارجی ن ا ا 49 تعامل با کشورهای پیشرو صادرکننده خدمات با فناوری بالا 50 51 عضویت کشورمان در سازمان جهانی تجارت (WTO) اتحادهای راهبردی با شرکت های بین المللی بزرگ ارائه دهنده خدمات با فناوری بالا ده ت ت 52 پیو ی جر خدمات انعقاد موافقت نامه های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد در بخش های کالایی خدمات با 53 ارتباط مؤثر و مستمر بنگاههای حوزه خدمات با فناوری بالای کشور با مراکز پژوهشی و شرایط تقاضای داخلی 54 55 ی ی جه یپیچیدگی ١ و سطح پیشرفت تقاضای داخلی اندازه بازار داخل ٢ در خدمات با فناوری بالا ی 56 پتانسیل رقابت و اا سهولت در دسترسی به بازارهای هدف 57 توانمندی بنگاههای حوزه خدمات با فناوری بالا برای رقابت با رقبای تجاری خارجی بزر 58 روند رشد بازارهای هدف خدمات با فناوری بالا 59 استفاده و کاربرد خدمات با فناوری بالا در داخل فناوری بالا تحق قات ان وجود فن بازار٣ در کشور برای مبادله محصولات یا خدمات تولید شده حاصل از پژوهش و 60 استفاده از خدمات فناوری با فناوری بالا 61 قابلیت انتقال و جذب و بومی سازی فناوری های جدید در کشور 62 توانمندی تولید خدمات با فناوری های بالا در کشور (تسلط تکنولوژیک ) 63 جایگاه توسعه خدمات با فناوری بالا در آینده نگاری فناوری های ایران در افق ١٤٠٤ هماهنگی با اولویت - جهت گیری ملی (وجود شواهد کافی مبنی بر اینکه کشور در حال انجام اقدامات هدایت 64 های ملی شده به منظور دستیابی به رقابتمندی خدمات با فناوری بالا است )."