چکیده:
به دلیل ویژگی غالبا غیر قابل بازگشت خسارات وارده به محیط زیست دریایی، مراقبت وپیشگیری برای حمایت از محیط زیست، بر اساس اسناد بی نالمللی مربوطه امری اجباری تلقیمیگردد. در این راستا، رأی مرجع رسیدگی کننده همیشه پرداخت خسارت ویا عدم النفع نیست؛بلکه میتواند الزام به اقدامات پیشگیرانه باشد.شرط تحقق مسئولیت مدنی در حقوق بین الملل عرفی وجود تقصیر است، اما اسناد معتبربین المللی نظیر کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی خسارات ناشی از آلودگیهای نفتی مصوب1969 و پروتکل اصلاحی آن در سال 1992 ، مسئولیت محض (بدون نیاز به تحقق تقصی ر) برایمالک کشتی نفتکش در جبران خسارت ویا عدم النفع ناشی از آلودگی دریا شناسایی کرده اند، وبه طور کلی، گرایش به سمت شناسایی مسئولیت محض در جبران خسارت بر اثر آلودگی ناشی ازحمل ونقل نفت از طریق دریاها است
خلاصه ماشینی:
"State Responsibility مسئولیت مدنی دولـت ١ در جبـران خسـارت آلـودگی هـای دریـایی ناشـی از حمـل ونقـل مـواد نفتـی پرداخته میشود تا به این پرسش ها پاسخ دهد که اولا چه نوع خسـارتی قابـل مطالبـه مـی باشـد؟ ثانیـا تحت چه شرایطی اعمال اشخاص خصوصی تبعه یک دولت ، قابل انتساب به آن دولت جهت ایجـاد مسئولیت ناشی از آلودگی دریایی میباشد؟ ثالثا آیا تقصیر عامل لازم جهت مسـئول شـناختن مالـک کشتی به پرداخت خسارتی است که آلودگی نفتی در دریا ایجاد نموده است ؟ در قسمت سـوم، ایـن مهم بررسی میشود که قلمرو صلاحیت دولت ساحلی جهت پیگیری قضایی کشتی آلـوده کننـده تـا کجا و تحت چه شرایطی است ؟ در آخر نیز به تکلیف کشورهای ساحلی بـه تـدوین قـوانین ملـی در راستای جبران خسارت زیاندیدگان آلودگی دریایی ناشی از حمل ونقل نقت پرداخته میشود.
کنوانسیونهای دیگری نیز در این خصوص به تصویب رسیدهاند، از جمله ، کنوانسیون بین المللی مسئولیت و جبران خسارت در رابطه با حمل مواد سمی و خطرناک از طریق دریا ١٩٩٦ و پروتکل اصلاحی آن در سال ٢٠١٠ International Convention on Liability and Compensation for Damage in Connection ) with the Carriage of Hazardous and Noxious Substances by Sea or HNS Convention ٢٠١٠ and HNS Protocol ١٩٩٦) ، کنوانسیون مسئولیت بین المللی خسارت ناشی از آلودگی نفت سوخت کشتی فعالیت های مربوط به حمل ونقل مواد نفتی در دریاها خطرناکترین و عمدهترین تهدید بالقوه محـیط زیست دریایی میباشد، کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی خسـارات ناشـی از آلـودگی هـای نفتـی ١٩٦٩، که در سال ١٩٩٢ پروتکـل اصـلاحی آن بـه تصـویب رسـید، مسـئولیت محـض بـرای مالـک کشتی نفت کش شناسایی کردهاند (١ :٢٠٠٣ ,Mason)."