چکیده:
خداوند خالق همه موجودات و مخلوقات هستی و خالق زمان و مکان و جمله چیزهایی است
که در ظرفیت این دوء حادث میشوند. امر او بر گذشته و حال, به یک گونه نافذ است؛ پس او
فاعل ازلی و ابدی و اول و آخر است که فارغ از قیود دنیوی» زمان را در سیطره امر خویش
دارد و آنچه اراده کندء بیدرنگ میآفریند.
نسبت او با زمان و مکان, بهمثابه نسبت او با سایر مخلوقات است؛ او خود فارغ از همه
چزهایی استه که آفریده و بیتباز از همه آنهاست؛ هرچتد ناظر بر احوال همه آنها پوده آمر
خویش را بر آنان نافذ ساخته است. شاان و منزلت او در ساحت ادراک مخلصین, منزه از هر
گونه عیب و نقص و حرکت است؛ پس زمان در خاطره آنان» مخلوقی است مقهور امر
خداوندی که هرآنچه بخواهد در آن انجام میدهد؛ ضمن اینکه مخلوقات او بر دو گونهاند؛
گونهای که آنها را فارغ از زمان و مکانشان آفریده و گونهای که مقهور زمان و مکانند و در
حصار طول و عرض و ارتفاع و حرکت اسیرند. بدین ترتیپ» آدمیان در محضر اوء سیر تکاملی
خویش را آغاز میکنند و به تناسب مرتبه وجودی خویش به پایان میرسانند؛ در محضر
خداوندی که آنان را مجبور ساخته تا مختار باشند؛ پس آنان میتوانند با دعای خویش در
پیشگاه اوء آنچه را میخواهند طلب کنند و فارغ از ناممکنی در ساحت زمان, در گذشته و حال
و آینده, اثرگذار گردند.
خلاصه ماشینی:
ساخت واقعیت اخلاقی آینده علیهم السلام در پرتو عملکرد گروههای فرازمانی چهارده معصوم علی اصغر پورعزت * میثم علی پور چکیده آنچنانکه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده است ، ایشان مبعوث شدهاند تا مکارم اخلاق را به کمال برسانند.
بر این اساس، سیره اهل بیت علیهم السلام ، بازتاباننده سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و مفسر آن است ؛ همانطور که مفسر قرآن است .
بر این اساس، سؤال اساسی این تحقیق عبارت است از: عملکرد گروههای کار فرازمانی چهارده معصوم علیهم السلام، چه تأثیری بر واقعیت اخلاقی آینده دارد؟ در این پژوهش برای پاسخگویی به این سؤال مهم ، از روش تفسیر سورهشناختی آیات استفاده شده است .
ک. قرآن کریم ، بقره، ١٢٤)، در وجه کمال ظاهر می شوند و در مقام عصمت به امامت نایل می آیند؛ بنابراین ، اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله همواره در وجه کمال وجود داشته و آنچه باید به کمال برسد، ظرفیت تکامل اخلاق در سطح کلان جامعه بشری است .
ک. لسانی فشارکی و مرادی زنجانی ، ١٣٩١)، با تدبر در آیه ٤ از سوره قلم که خداوند طی آن به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید «و إنک لعلی خلق عظیم »، می توان درباره این آیه و ارتباط آن با سایر آیات سوره قلم تحقیق کرد.
تأکید قرآن کریم بر زیبایی اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ، چشمگیر و برجسته است .
همانطور که از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله چنین روایت شده است : ٧.