چکیده:
این پژوهش به بررسی تأثیرهای آستانهای بالقوه در رابطه بین شاخص کنترل فساد و رشد تولید ناخالص داخلی با لحاظ متغیرهای مخارج تحصیل، مخارج مصرفی دولت، صادرات مواد خام کشاورزی، نرخ تورم و درجه باز بودن اقتصاد برای کشورهای عضو گروه دی هشت (D-8) طی دوره زمانی 2011-1996 میپردازد. برای این منظور از مدل رگرسیونی انتقال ملایم تابلویی (PSTR) که برای بررسی دادههای تابلویی ناهمگن بسیار مناسب بوده، استفاده شده است. نتایج فرضیه خطی بودن را رد و یک مدل دو رژیمی با حد آستانهای کنترل فساد 862/0- را پیشنهاد میکند. در رژیم اول، متغیرهای کنترل فساد، مخارج تحصیل، صادرات مواد خام کشاورزی و شاخص باز بودن اقتصاد تأثیر مثبت و معنادار و متغیرهای مخارج مصرفی دولت و نرخ تورم تأثیر منفی و معناداری بر رشد تولید ناخالص داخلی دارند. در رژیم دوم و پس از عبور از سطح بالای فساد به سطوح پایینتر آن، متغیرهای کنترل فساد، مخارج تحصیل، صادرات مواد خام کشاورزی و شاخص باز بودن اقتصاد همچنان تأثیر مثبت و معنادار و متغیرهای مخارج مصرفی دولت و نرخ تورم همچنان تأثیر منفی و معناداری بر رشد تولید ناخالص داخلی دارند. البته از شدت تأثیر مخارج مصرفی دولت و نرخ تورم کاسته شده، اما میزان تأثیرگذاری متغیرهای کنترل فساد، مخارج تحصیل، صادرات مواد خام کشاورزی و شاخص باز بودن اقتصاد با گذار به سطوح کمتر فساد افزایش داشته است.
This study investigates the potential threshold effects in the relationship between corruption control index and GDP growth for the D-8 countries with the presence of other variables، including education expenditures، government consumption expenditures، agricultural raw materials exports، inflation rate، and index of openness over the period 1996-2011. For this purpose، the paper uses a Panel Smooth Transition Regression (PSTR) model that is an appropriate method for explaining cross-country heterogeneity. Our result rejects the linearity hypothesis، and gives a threshold at corruption control of -0.862. Based on this threshold، we can build a two-regime model. In the first regime، corruption control، education expenditures، agricultural raw materials exports and index of openness variables have a significantly positive impact on GDP growth and government consumption expenditures and inflation rate variables have a significantly negative impact on GDP growth. In the second regime، however، corruption control، education expenditures، agricultural raw materials exports and index of openness variables have a positive impact and government consumption expenditures and inflation rate variables have a negative impact on GDP growth. Though، the impact of corruption control، education expenditures، agricultural raw materials exports and index of openness are increased and the impact of government consumption expenditures and inflation rate are dramatically declined.
خلاصه ماشینی:
"ازاین رو، با توجه به موارد یادشده ، هدف این مطالعه بررسی رابطه بین فساد اداری و رشد تولید ناخالص داخلی با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی مدل های رگرسیونی انتقال ملایم تابلویی (PSTR)١ برای کشورهای عضو گروه دی هشت (٨-D)٢ طی دوره ٢٠١١-١٩٩٦ است .
از آنجا که در بیشتر مطالعات روابط خطی بین متغیرهای مورد مطالعه بررسی شده (برومند (١٣٨٧)، صباحی و ملک الساداتی (١٣٨٨)، جعفری صمیمی و همکاران (١٣٩٠)، تقوی و همکاران (١٣٩٠)، هاگ و همکاران ٣ (٢٠٠٩)، قوش و نینیدیز٤ (٢٠١١)، وال و ابن ٥ (٢٠١١) و گزدر٦ (٢٠١٢)) و در بررسی روابط غیرخطی نیز از مدل های چندجمله ای شامل مجذور شاخص فساد استفاده شده است (مندز و سپولودا٧ (٢٠٠٥) و اورنسل ٨ (٢٠١٠)) و از آن جا که این 1- Panel Smooth Transition Regression ٢- این هشت کشور عبارتند از: ایران ، اندونزی ، بنگلادش ، مصر، مالزی ، نیجریه ، پاکستان و ترکیه (٨ Developing).
٦- نتیجه گیری تناقض در نتایج مطالعات قبلی صورت گرفته پیرامون رابطه بین فساد و رشد اقتصادی موجب شد تا مطالعه حاضر در جهت بررسی این موضوع از یکی از جدیدترین رویکردهای اقتصادسنجی یا همان مدل PSTR استفاده و نحوه تأثیرگذاری شاخص کنترل فساد بر رشد اقتصادی را در کشورهای عضو گروه دی هشت (٨-D) طی دوره زمانی ٢٠١١-١٩٩٦ تبیین کند."