چکیده:
کودکان اتیستیک به دنیای مجازی بیش از دنیای واقعی علاقه دارند. پژوهش حاضر بـه منظـور بررسـی تفاوت توجه به چهره های هیجانی واقعی و گرافیکی در کودکان اتیسـتیک و عـادی انجـام گردیـد. در ایـن مطالعه مقطعی جامعه آماری پژوهش کلیـه کودکـان اتیسـتیک بـا عملکـرد بـالا در شـهر تهـران بودنـد. ٦٠ کودک و نوجوان (٣٠ نفر مبتلا به اتیسم و ٣٠ نفر عادی) با میانگین سنی ٩.٧٠ و انحراف معیار ٢.٤٥ سال به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابـزار پـژوهش آزمـون نـرم افـزاری دات پـروب تصـویری بـود. داده ها به وسیله آزمون تحلیل واریانس آمیخته و نرم افزار spssتحلیل شدند. نتایج نشـان داد کـه دو گـروه کودکان عادی و اتیستیک از نظر پاسخ و زمان واکنش به چهـره هـای واقعـی و گرافیکـی تفـاوتی نداشـتند. صورت های واقعی در هر دو گروه موجب تخصیص توجه بیشتر میشدند. چهره های گرافیکـی نیـز هماننـد چهره های هیجانی موجب جلب توجه در کودکان اتیستیک میشوند. به نظر میرسد تفاوت هـای پردازشـی دو گروه در چهره مربوط به مراحل پردازشی پایانی تر باشد.
خلاصه ماشینی:
"برای مثال گــار و همکــاران (٢٠٠٢) الگــوی فعالیــت متفــاوتی از سیســتم لیمبیــک را بــرای شناســایی چهره های هیجانی در مقابل شناسایی ویژگیهای سـنی گـزارش کردنـد و فرهـال و ایشـای (٢٠٠٦) بیـان کردنـد کـه تفـاوت در ارتبـاط بـین شـکنج دوکـی شـکل و آمیگـدال بـا قشـر پیش پیشانی به این که تکلیـف شـامل پـردازش چهـره بـه صـورت کلـی یـا پـردازش حـالات هیجانی باشد، بستگی دارد (گارسیا-ویلامیسار، روجان ، زاجا و جدرا، ٢٠١٠).
7 نتایج همان طور که بیان شد، تصاویر هیجانی واقعی و گرافیکی در آزمون نـرم افـزاری دات - پروب به آزمودنیها ارائه شد و پاسخ و زمان واکنش آن ها ثبـت گردیـد، سـپس از آزمـون آماری تحلیل واریانس آمیخته برای بررسی داده ها استفاده گردید.
12 با توجه به جدول فوق ، ارائه واقعی- گرافیکی چهره هـا در سـطح ٠٠١>p معنـیدار است و به این معنی است که ارائه چهره های واقعی و گرافیکی بر پاسخ گـویی آزمـودنیهـا تأثیرگذار بوده است ؛ اما بین دو گروه از نظر پاسـخ بـه چهـره هـای واقعـی و گرافیکـی غـم تفاوتی وجود ندارد و هیچ یک از اثرات تعاملی معنیدار نیستند.
00 همان طور که مشاهده میشود، بین دو گروه از نظر زمان واکنش به چهره های واقعی و گرافیکی غـم تفـاوت وجـود دارد و واقعـی و گرافیکـی بـودن چهـره هـا بـر زمـان واکـنش آزمودنیها تأثیرگذار بوده است اما اثر تعاملی چهره های غم واقعی- گرافیکـی و گـروه در هر دو حالت هم خوان و ناهم خوان معنیدار نیست .
با توجه به یافته های پژوهش حاضر با اینکه دو گروه از نظـر زمـان واکـنش بـه چهـره هـای واقعی و گرافیکی تفاوت داشتند اما گروه اتیستیک در پردازش هـم چهـره هـای واقعـی و هـم گرافیکی به صورت کندتری عمل میکرد و این موجب تفاوت دو گروه شـده بـود."