چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری بر سطح یادگیری و تفکر تاملی دانشجویان انجام گرفت . آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری به عنوان متغیر مستقل در دو سطح تکالیف کوتاه نوشتاری و مقاله نویسی تحلیلی اجرا شد. با استفاده از طرح گروه های نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون ، ١١٥ نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج به طور تصادفی در ٣ گروه گمارده شدند: گروه آزمایشی١ (تکالیف کوتاه نوشتاری)، گروه آزمایشی٢ (مقاله نویسی تحلیلی)، و گروه گواه (آموزش سنتی). نتایج تحلیل کوواریانس و واریانس بر داده های حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه ی تفکر تاملی کمبر (٢٠٠٠))، در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون ، که قبل و بعد از ارائه ی ١٦ جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد: ١- میانگین نمره ی یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همه ی سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن ، بالاتر از گروه آموزش سنتی به دست آمد و میانگین گروه مقاله نویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه بود. ٢- میانگین نمره ی تفکر تاملی دانشجویان دو گروه نوشتاری نیز در سطوح درک و فهم ، تفکر بر عمل ، و تفکر انتقادی بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و میانگین گروه مقاله نویسی در سطوح تفکر بر عمل و تفکر انتقادی بالاتر از گروه تکالیف کوتاه بود. در مجموع ، این یافته ها
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل کوواریانس و واریانس بر داده های حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه ی تفکر تأملی کمبر (٢٠٠٠))، در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون ، که قبل و بعد از ارائه ی ١٦ جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد: ١- میانگین نمره ی یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همه ی سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن ، بالاتر از گروه آموزش سنتی به دست آمد و میانگین گروه مقاله نویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه بود.
گام ها و هدف های آموزش مبتنی بر مقاله نویسی تحلیلی گام های آموزشی هدف ها تکالیف نوشتاری گام اول : مواجهه با یک تجربه نظریه پردازی درباره تجارب مقاله نویسی تحلیلی که دارای گام دوم : بازگویی یک تجربه ، رویداد یا اندیشه عملی ساختار چهار بخشی است : گام سوم : توصیف علمی یک تجربه واقعی گشتار دانش نظری در دانش بازگویی گام چهارم : توضیح و تفسیر درباره چرایی و عملی و مهارتها توصیف چگونگی وقوع یک رویداد یا تجربه ساخت دانش تخصصی توضیح گام پنجم : بحث و فرضیه پردازی درباره در رشته بحث پاسخهای ممکن ، اعمال و فعالیتهای آینده طــرح پــژوهش : طـرح ایـن پـژوهش از نـوع طـرح هـای شـبه آزمایشـی پـیش آزمـون - پس آزمون با گروه های نامعادل است که با نمادهای زیر بیان میشود: E1 O1 X1 O 2 E2 O1 X2 O 2 ………………………………………………… C O1 O 2 یافته ها پژوهش تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش براساس فرضیه ها در دو بخش انجام گرفته است : فرضیه ی اول : بین اثربخشی آموزش مبتنی بر تکالیف کوتاه نوشتاری، مقاله نویسی تحلیلی و آموزش سنتی بر افزایش یادگیری دانشجویان در سطوح بالای حیطه شناختی، تفاوت معناداری وجود دارد."