چکیده:
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسش نامه یادگیری به کمک همسالان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان هنرستان های شهر تهران در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد ٩٧٩ نفر (٥١٩ دختر و ٤٦٠ پسر)؛ در ١٩ هنرستان و ٣٩ کلاس به پرسش نامه یادگیری به کمک همسالان پاسخ دادند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ ٠.٨٧ به دست آمد. برای بررسی روایی پرسش نامه از روایی محتوایی، روایی سازه و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و ٣ عامل استخراج شد که در دخترها مجموعا ٤٤.٨١% و در پسرها ٤٦.٤٠% و در نمونه کل مجموعا ٤٥.٥٦% از واریانس کل پرسش نامه را تبیین کردند. یافته ها نشان داد که این پرسش نامه قادر است ٣ عامل آموزش به کمک همسالان ، ارتباط با همسالان و احساس تعلق به گروه همسال را اندازه گیری کند؛ بنابراین این پرسش نامه میتواند برای سنجش یادگیری به کمک همسالان برای دانش آموزان دختر و پسر به طور جداگانه و نیز در نمونه کل به کار رود. ١. مقاله برگرفته از رساله دکتری است .
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری بررسی یافته های آماری درباره سوال اول پژوهش که عبارت بود از اینکه « عوامل سازنده پرسش نامه یادگیری به کمک همسالان کدامند؟ نشان داد که اجرای تحلیل عامل اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و با چرخش متعامد واریماکس بر داده های حاصل از اجرای مقیاس در نمونه دانش آموزان دختر و پسر و نمونه کل منجر به استخراج ٣ عامل برای هر کدام از دو جنس و نمونه کل شد.
سوال دوم : آیا پرسش نامه یادگیری به کمک همسالان برای دانش آموزان هنرستانی شهر تهران دارای روایی است ؟ بررسی و تجزیه و تحلیل یافته های آماری درباره این سوال نشان میدهد که این مقیاس برای جامعه مورد نظر روایی مناسب دارد، این روایی به ٣ روش روایی محتوایی، روایی سازه و تحلیل عاملی محاسبه شد: الف - روایی محتوایی؛ روایی محتوایی این پرسش نامه در دو مرحله بررسی شد، در مرحله اول ؛ نشانه های جمع شده مربوط به یادگیری به کمک همسالان در اختیار ٢٥ نفر از متخصصان روان شناسی و علوم تربیتی و معلمان قرار گرفت و به دنبال آن اصلاحات لازم انجام شد و در مرحله بعد فرم اصلاح یافته پرسش نامه در اختیار ١٤ نفر از اساتید روان شناسی قرار گرفت تا روایی محتوایی نهایی آن را تائید نمایند."