چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسة تاثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی دیک و کری
و الگوی طراحی آموزشی بایبی بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان است. تحقیق حاضر از نوع
شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه است. جامعة مورد مطالعه این
پژوهش را همة دانشآموزان دختر پایة اول دبیرستان شهر شیراز تشکیل میدهند. حجم نمونه
در این پژوهش 52 نفر از دانشآموزان دختر پایة اول دبیرستان بودند که از نمونهگیری در
دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة انگیزش پیشرفت هرمنس و آزمون
یادگیری محققساخته بود. میزان پایایی پرسشنامة انگیزش پیشرفت، برحسب شاخص آلفای
./ کرونباخ 87 /. و پایایی آزمون یادگیری برحسب شاخص کودرریچاردسون 20 ، مقدار 73
بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. براساس
نتایج بهدست آمده روش مبتنی بر الگوی بایبی و الگوی دیک و کری تفاوتی در میزان تاثیر بر
انگیزش ندارند، اما بین این روشهای آموزشی از نظر میزان یادگیری تفاوت معنیداری وجود
دارد و روش مبتنی بر الگوی بایبی بر یادگیری دانشآموزان اثربخشتر است.
خلاصه ماشینی:
"Tyagi, & Verma 18 فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی بایبی و همکاران (٢٠٠٦) در تحقیقی با عنوان «مدل آموزشی بایبی: اصول و اثربخشی » عنوان می کنند که استفاده از این الگو راهبردهای تدریس مختلف را به هم پیوند میدهد، بین فعالیت های آموزشی ارتباط برقرار کرده و به معلمان کمک می کند تا در مورد نوع ارتباط با دانش آموزان شان تصمیم بگیرند.
به منظور آزمودن فرضیۀ اول پژوهش ، مبنی بر اینکه «تأثیر آموزش با استفاده از روش مبتنی بر الگوی بایبی بر انگیزش دانش آموزان بیشتر از تأثیر آموزش با استفاده از الگوی دیک و کری است »، عملکرد گروه ها (دیک کری و بایبی) در قالب پیش آزمون و پس - آزمون یادگیری با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس سنجیده شد.
به منظور بررسی فرضیۀ دوم پژوهش ، مبنی بر اینکه «تأثیر آموزش با استفاده از روش مبتنی بر الگوی طراحی بایبی بر یادگیری دانش آموزان بیشتر از تأثیر آموزش با استفاده از روش دیک و کری است »، ابتدا پیش فرض های انجام تحلیل کواریانس مورد آزمون قرار گرفت ، که در جدول (٣) نتیجۀ آزمون همگنی ضرایب شیب های رگرسیون ارائه شد.
٢٧ پیشنهادها طبق نتایج پژوهش های یادشده و نتایج به دست آمده از این پژوهش ، به کارگیری الگوی طراحی آموزشی بایبی در مقایسه با الگوی طراحی آموزشی دیک و کری در تدریس درس ها، نه تنها یادگیری و انگیزش دانش آموزان را بالا میبرد، بلکه باعث افزایش روحیۀ کاوشگری، مشارکت و هم فکری گروهی در بین آنان میشود."