چکیده:
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فـاوا) بـه عنـوان یـک فنـاوری چنـدمنظوره حـوزه تاثیرگـذاری و عملکردی وسیعی داشته و بر همه حـوزه هـای اجتمـاعی ، فرهنگـی ، سیاسـی و اقتصـادی تـاثیرات گسترده دارد. فناوری مزبور به عنوان یکی از ارکان پیشرفت به شمار رفته و میبایسـتی متناسـب بـا برنامه های پیشرفت کشور موردتوجه قرار گیرد. در این پژوهش ضمن استخراج ارکان اصلی زیرساخت های فناوری اطلاعات نسـبت بـه بررسـی مطلوبیت وضعیت موجود اقدام شده است . همچنین در یک سوال باز مهم ترین مشکلات مـدیریت راهبردی تحولات اجتماعی و فرهنگی برآمده از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فـاوا) مـورد پرسش قرارگرفته و نتایج درج گردیده است . تحقیق حاضر ازنظر نوع ، کاربردی – توسـعه ای و بـه لحاظ نحوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات توصیفی جای میگیرد. نتایج پژوهش نشان میدهـد «وضعیت نظام نوآوری فرهنگی در فضای مجازی » و «وضعیت شکاف دیجیتالی » از نامطلوب تـرین وضعیت های توسعه فناوری اطلاعات در کشور میباشند. در ضمن «آمـادگی نهـادی بـرای توسـعه فاوا» و «وضعیت ضریب نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات » جزء مطلـوب تـرین وضـعیت توسـعه فناوری مزبور در کشور میباشند. مهـم تـرین مشـکلات مـدیریت راهبـردی تحـولات اجتمـاعی و فرهنگی برآمده از توسعه فاوا نیز مربوط به نظام ها و نهادها خصوصـا کیفیـت مـدیران اجتمـاعی و فرهنگی حوزه فناوری اطلاعات و انسجام بین راهبردها و انفعال فرهنگی است .
خلاصه ماشینی:
یکـی از دسته بندیهای مزبور به شرح زیر هست : سیاست گذاران حاکمیتی تنظیم کنندگان و اعمال کنندگان مقررات ارزیابیکنندگان راهبردها و برنامه های اجرایی ارائه دهندگان خدمات ارائه دهندگان محصولات تربیت کنندگان و آموزش دهندگان و پژوهشگران شرکت های خارجی کاربران 8 انتشار فناوری نهاد نظارت ارزیابی نهاد قانونگذاری توسلیخدت صافنزعتاری تولید نرم افزار پروژه های فناوری بالا نهادهای حمایتی نهاد سیاستگذاری تولید محتوا انتقال فناوری یا برون سپاری مالی ریسک پذیر دولت (نهادهای صنعت نظارت ،ارزیابی و قانونگذاری ( پروژه های کالای عمومی زیر ساخت فنی شبکه ای آزمایشگاه پروژه های بانکداری الکترونیک تجارت الکترونیک تحقیقاتی تعاملی خدمات دولتی و غیردولتی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی توسعه نیروی انسانی رسانه ها آموزش الکترونیک یکسویه پارکها و انکوباتورهای دولت الکترونیک بهداشت الکترونیک شرکتهای Hi-Tcch شکل شماره ١: بازیگران و ذینفعان در فضای مجازی نظریه دو فضایی یا دوجهانی فناوری هم زمان ارتباطات و به طور خاص اینترنت دو فضای به هم پیوسته واقعی و مجـازی زنـدگی روزمره را تولید کرده است .
برای احصاء شکاف وضعیت موجود و مطلوب با رویکرد اجتماعی و فرهنگی بهتراست عـلاوه بر وضعیت شکاف دیجیتالی، وضعیت زیرساخت های فناوری اطلاعات نظیـر وضـعیت نظـام هـای شاخص گذاری، سیاست گذاری، نظارت و آمادگی نهادی و همچنین وضعیت جامعه دانش ، عرضه فرهنگـی، آمـادگیهـای فناورانـه (ضـریب نفـوذ و وضـعیت دسترسـی) و رسـانه هـای اجتمـاعی موردپژوهش قرار گیرند.