چکیده:
امروزه یکی از چالش های پیش روی اکثر شرکت ها بدون توجه به اندازه ، عمر یا نوع صنعت ، چگـونگی کسب و حفظ مزیت رقابتی است . کسب برتری رقابتی در شرایط پیچیده و پویـای امـروز کسـب وکارهـا از اهمیت بسزایی برخوردار است . به دلیل پویـایی ماهیـت صـنعت سـاختمان و نـرخ بـالای تغییـرات محـیط عملیاتی، ساختاری و فناوریهای به کارگیری در ساخت وساز آن ، ضرورت مجهز شدن شـرکت هـای فعـال در این صنعت به قابلیت های پویا به منظور دستیابی به مزیت رقابتی امری اجتناب ناپذیر اسـت . در ایـن مقالـه تلاش شده است تا از طریق عملیاتی سازی چارچوب مفهومی قابلیت های پویا، ارائـه شـده توسـط مادسـن ، در چهار بعد مشاهده و ارزیابی خارجی، نوسازی منابع داخلی، اکتساب منابع خارجی و پیکـره بنـدی مجـدد منابع داخلی، مدلی مفهومی مرتبط با مهم ترین قابلیت های پویـای تاثیرگـذار در هـر بعـد بـر مزیـت رقـابتی شرکت های ساختمانی ارائه شود. مدل پژوهش به وسیله داده های جمع آوریشـده از ٩٧ شـرکت سـاختمانی در نرم افزار پی ال اس ٤ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت .نتـایج تحلیـل کـه بـه روش مـدل سـازی معـادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی صورت گرفته حاکی از آن است که قابلیـت هـای پویـا در سه بعد نوسازی منابع داخلی، اکتساب منابع خارجی و پیکره بندی مجـدد منـابع داخلـی بـر مزیـت رقـابتی شرکت های ساختمانی تاثیرگذار است .
خلاصه ماشینی:
"از میان متغیرهای موردبررسی مرتبط با این بعد در این پژوهش ٦ متغیـر کـه تبیین کننده قابلیت های پویای موردبررسی توسط محققان در پژوهش های پیشین نیز میباشند به ترتیـب زیـر شناساییشده اند: ارتباط با دانشگاه ها و مؤسسات مشاوره ای و پژوهشـی،برقراری ارتباطـات اثـربخش بـا شـرکت هـای همکار و مشارکت با فعالان صنعت به منظور توسـعه شایسـتگیهـای موجـود (قابلیـت شـبکه سـازی، مادسن ،٢٠٠٧) ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکت های همکار (ایزنهارت و مارتین ،٢٠٠٠) توانمندی مدیریت در برقراری ارتباط با بیرون از شرکت ، استفاده از کارکنان شرکت به عنوان مهم تـرین منبع دانشی و برقراری ارتباطات اثربخش با شرکت های همکار (قابلیت مدیریتی، هانگ ،٢٠١٠) بدین ترتیب با تایید فرضیه فرعی سوم تحقیق میتوان دریافت ، شرکت های ساختمانی کـه توجـه بـه بعد اکتساب منابع خارجی را به عنوان عاملی مهم در دستیابی به مزیت رقابتی قلمداد میکنند، نیازمنـد مجهـز شدن به قابلیت های شبکه سازی، قابلیت مدیریتی و به کـارگیری رویـه هـای اکتسـاب منـابع و ایجـاد اتحـاد استراتژیک با شرکت های همکار می باشند.
/ شکل شماره ٣ : مدل نهایی یافته های پژوهش 46 / نتیجه گیری و پیشنهادها تحلیل ها حاکی از آن است که در مجموع قابلیت های پویا به میزان ٧٥% از تغییـرات مزیـت رقـابتی را تبیین میکند و از میان ابعاد کلی در نظر گرفته شده برای قابلیت های پویا (ارائه شـده توسـط مادسـن ،٢٠١٠)، بعد نوسازی منابع داخلی با ٣ قابلیت پویای شناساییشده موردنیاز در این فرآیند که شامل قابلیـت نوسـازی و تغییر، قابلیـت تصـمیم گیـری بـه موقـع و قابلیـت توسـعه محصـولات و خـدمات مـیباشـد، بـه عنـوان تأثیرگذارترین عامل در کسب مزیت رقابتی، به میزان ٨٦% از تغییرات متغیر قابلیـت هـای پویـا را نیـز تبیـین میکند."