چکیده:
هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی آرا و اندیشه های جمعیتی امام خمینی (ره ) و مقام معظم ٣٠ رهبری بوده اســت . به منظور تحقق هدف پژوهش و نیز اســتخراج داده ها، با روش اسنادی ، برخی از دیدگاه های امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری در حوزة مد نظر (جمعیت ) بررســی شــد. در بررسی و تشریح آرا و اندیشه های جمعیتی امام خمینی (ره )، به مباحث ازدواج و تولید مثل ، رشد جمعیت ، کنترل موالید و جلوگیری از بارداری و سقط جنین و در بررسی اندیشه های جمعیتی مقام معظم رهبری ، به علل لزوم افزایش جمعیت جوان ایران از منظر ایشــان اشاره شــده اســت . در نهایت ، پیشــنهادهایی به منظور ارائه کامل تر و بررسی جامع تر دیدگاه های جمعیتی امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"پت شناسی مقدمه بررسـی و به کارگپری اندیشه های دانشم دن ان مسـ لمان که با الهام اژ منابع اصپل اســلامی شکل گرفئه است ، علاوه بر آنکه اژ لحاظ نظری، دسئپابی به نظریه های مرتپط و مئ انسب با شرایط جامعۀ اسلامی را ممکن می ساژد، در ارائۀ راهکارهای عل ی م و عم ی ل برای مرتفع نمودن بخ ـش ی اژ مشکلات این جامعه ، مئ انسب با مفئضپات آن نپژ نفش و سهمی بسـ ژا دارد.
این عمل (واژکئومی ) در دیدگاه امام چنان ژشـت و نکوهپده است که در جواب ژنی که ۱۰ فرژند دارد و اژ نظر کثرت اولاد و تأمپن آنها در ژحمت فراوانی است ، می فرمایند: «جلوگپری اژ آبسـئنی درصورتی که انگپژه آن، ترس اژ ففر وکمپود باشد، حرام اسـت و مع دفئ ند که این طور برخورد با مسـ ائل و رسپدن به هدف، در شأن کشور اسلامی نپست ».
موت حئ ی م باشـد و بافی ماندن آن در رحـم به همان حال برای ژندگی مادر خطرناک باشـد، آیا سفط جایژ اسـت ؟ می فرمایند: چون در فرض سؤال، امر دایر است بپن مرگحئمی طفل به تنهایی و بپن مرگ حئ ی م طفل و مادر او؛ بنابر این ، چاره ای نپسـت که حدافل ژندگی مادر با سـفط جنپن نچات داده شـود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسـ رش را اژ این کار منع کند."