چکیده:
امروزه فرهنگ به عنوان یک زیرساخت ، نقشی بسیار کلیدی در پیادهسازی نظام مدیریت دانش در هر سازمان دارد. یکی از دلایل عدم موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی، غافل بودن از شرایط فرهنگ سازمان در یک نگاه عام و شاخص های فرهنگ ملی ایرانی به صورت خاص است . تحقیق حاضر به بررسی رابطه مولفه های فرهنگ در ابعاد ملی و سازمانی با مدیریت دانش در موسسه مطالعات بین المللی انرژی به عنوان یکی از موسسات تاثیرگذار و اتاق فکر صنعت نفت ، میپردازد. این تحقیق ازنظر نوع هدف، کاربردی و نیز توسعه ای بوده و با روش تحقیق مطالعه پیمایشی- میدانی انجامشده است . به منظور سنجش فرهنگ سازمانی مدل فرهنگی دانیل دنیسون (٢٠٠٠) و برای بررسی مدیریت دانش از مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش پروست و همکاران (٢٠٠٠) استفادهشده است . برای آزمون فرضیه ها نمونه ای با حجم ٨٣ نفر از بین مدیران و کارشناسان موسسه مطالعات بین المللی انرژی، به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد که پس از بررسی وضعیت تقارن داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، فرضیه های تحقیق و میزان همبستگی بین متغیرها مورد آزمون قرار گرفت .
خلاصه ماشینی:
"بنابراین از فرهنگ سازمانی میتوان به عنوان یک اهرم قدرتمند برای تقویت رفتـار سـازمانی استفاده نمود؛ با توجه به اهمیت این موضوع، این پژوهش به دنبال بررسی عوامل تأثیرگـذار فرهنگ خاص ایرانـی و همچنـین فرهنـگ سـازمانی در مـدیریت دانـش و درنهایـت ارائـه راهکارهای فرهنگی جهت موفقیت مدیریت دانش در مؤسسه مطالعـات بـین المللـی انـرژی (وابسته به وزارت نفت ) به عنوان یک سازمان مهم ایرانی باشد.
تبیین میزان تغییرپذیری مدیریت دانش توسط شاخص های خـاص فرهنـگ ایرانی فرضیه های تحقیق با توجه به اهداف پژوهش ، فرضیاتی در قالب یک فرضی اصلی و ٥ فرضی فرعی مبتنـی بر ارتباط میان شاخص های اساسی فرهنگ سازمانی و فرآیند مـدیریت دانـش بـه شـرح ذیل تدوین گشته است : فرضیه اصلی بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانـش در مؤسسـه مطالعـات بـین المللـی انـرژی رابطـه معنیداری وجود دارد.
با توجه به مطالب ذکرشده و اهمیت ساختار فرهنگی کشور و تأثیرپذیری متقابل فرهنگ سازمانی و ساختار فرهنگ ملی بر یکدیگر، محقق در این پژوهش بر آن است تـا بامطالعه فرهنگ مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی به عنوان یـک مؤسسـه تحقیقـاتی و اثرگذار در کشور و همچنین اتاق فکر صنعت نفت که به تازگی مفتخر به کسب درجـه و اعتبار A و رتبه دوم مؤسسات پژوهشی سراسر کشـور در ممیـزیهـای صـورت گرفتـه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیـز گردیـده اسـت ، بتوانـد راهکارهـای مناسـب جهت موفقیت مدیریت دانش در آن نیز ارائه دهد."