چکیده:
سابقه و هدف: مقابله دینی یکی از انواع روشهای مقابله با فشار روانی است که
در دهههای اخیر بسیار مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است . این پژوهش با هدف
بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مقابله دینی بر خرده مقیاسهای مختلف هوش هیجانی در
زنان صورت گرفته است.
مواد و روشها: پژوهش از نوع شبه آزمایشی است و جامعه آماری آن شامل 70 نفر
91 در مدارس ابتدایی - از همسران جانبازانی بودند که فرزندان شان، در سال تحصیلی 92
شاهد مشهد به تحصیل اشتغال داشتهاند. حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب
توسط همه شرکتکنندگان تکمیل (Bar‐On) " شد. ابتدا پرسشنامه هوش هیجانی "بار -آن
گردید، سپس 30 نفر که پایینترین نمره را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند . آنها به
روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه
آموزش مهارتهای مقابله دینی برگزار گردید و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته
شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش و گواه در مولفه های اص لی هوش
هیجانی با یکدیگر تفاوت دارند، به ترتیب بیشترین افزایش در مولفه مدیریت فشار روانی با
0و خلق کلی با / 0، درون فردی و بین فردی با 90 / 0، انطباق پذیری با 91 / اندازه اثر 94
0 به دست آمده است. / اندازه اثر 74
استنتاج: یافتهها نشان میدهد که مهارتهای مقابله دینی میتواند در ارتقای سطح
سازگاری و توانمندسازی در مقابله با مسائل مختلف در همسران جانبازان موثر باشد،
بنابراین آموزش جهت افزایش هوش هیجانی پیشنهاد میشود
خلاصه ماشینی:
2012:15(40): 24-31 The effectiveness of Religious coping Skills training on women’s emotional intelligence in Mashhad Somayeh Askaryan 1*, Mohammad Javad Asghari 2 اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله دینی بر هوش هیجانی همسران جانبازان شهر مشهد سمیه عسکریان1*، محمد جواد اصغری2 مقدمه انسان برای رسیدن به زندگی بهتر و سالمتر نیاز به هماهنگ کردن افکار، احساسات و عواطف خود دارد و سازگاری با موقعیتهایی که در زندگی با آنها مواجه میشود.
این پژوهش سعی کرده است با آموزش مهارتهای مقابله دینی یعنی استفاده از آیات قرآن مجید، روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) تأثیر این نوع آموزش بر هوش هیجانی همسران جانبازان را مطالعه کرده و فرضیههای زیر را بررسی نماید: 1.
روش نمونهگیری از نوع در دسترس است بدین صورت که پرسشنامه هوش هیجانی در 5 مؤلفه توسط همه تکمیل شد، پس از بررسی 30 نفر که پایینترین نمره را بر اساس میانگین کل جامعه مورد مطالعه بدست آورده بودند، انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفره گواه و آزمایش تقسیم شدند و برای گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارتهای مقابله دینی برگزار گردید.
برنامه 10 جلسهای آموزش مهارتهای مقابله دینی به قرار زیر بوده است: جلسه اول: با هدف آشنایی با مفاهیم فشار روانی، تعاریف، انواع و پیامدهای آن و نگرش اسلامی در رابطه با مفاهیم ایمان به مبداء، معاد و نقش این اعتقادات در پیشگیری و کاهش فشار روانی.
The relationship between religious attitudes and symptoms of posttraumatic stress disorder in earthquake-stricken city of Bam. Journal of Mental Health 2011; 13(2): 93-183(Persian).