چکیده:
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دانشآموزی پس از یک آزمون کتبی، ضمن گله از دشواری سوالها ادعا کند با اینکه بارها درسها را مرور کرده و همه چیز را خوب به خاطر سپرده، نتیجة خوبی نگرفته است. راستی مشکل این قبیل دانشآموزان که کم هم نیستند، چیست؟ روانشناسان یادگیری اعتقاد دارند برای این بچهها یادگیری معنادار رخ نداده است، یعنی مفاهیم را به شکل جزیرههایی مستقل از هم به خاطر سپردهاند و نتوانستهاند موضوعهای تازه را با ساختار ذهنیشان مرتبط کنند. یکی از راههایی که میتوانیم به دانشآموزانمان کمک کنیم تا بین مطالب تازه با مدلهای ذهنیشان ارتباط برقرار کنند، آشنا کردن آنان با شیوههای دیداری تبادل افکار و ایدههاست. در این مقاله با سازماندهندههای ترسیمی یا دیداری و برخی از موارد استفادة آنها در آموزش علوم زمین آشنا میشویم
خلاصه ماشینی:
"اگر وظیفة اصلی معلم را طراحی و اجرای ساختارسازی بدانیم این سازماندهندهها را میتوانیم در مراحل مختلف ارائة یک واحد یادگیری به کار ببریم: الف) برای تشویق دانشآموزان به بیان کردن ایدههایشان در مرحلة آغازین یک واحد یادگیری؛ ب) دستهبندی و تشخیص الگوها در حین فعالیتهایی که برای آزمودن ایدهها انجام میدهند؛ پ) تفسیر دادههایی که به کمک فعالیتها تولید کردهاند یا از منابع معتبر به دست آوردهاند و ارائة نتایج؛ و سرانجام ت) ارزشیابی جاری (تکوینی) و پایانی به منظور جمعآوری اطلاعات از فرایند یادگیری و دخالت برای رفع اشکالهای احتمالی (شکل ۱).
کاربردهای آموزشی نقشههای مفهومی: این نوع سازماندهندههای ترسیمی به دانشآموزان کمک میکنند تا ایدههای مهم خود را با شیوهای تصویری سازماندهی کنند و با نشان دادن روابط معنادار بین مفاهیم علمی درک عمیقتری از این مفاهیم داشته باشند و مهارتهای مطالعهشان را تقویت کنند.
شامل حاوی به نام شامل شامل مثل مثل مثل جدول ۳: جدول معیارهای ارزشیابی نقشههای مفهومی براساس اجزا و ساختار آنها معیار نمره قضیههای درست هر کدام ۱ نمره رعایت سلسلهمراتب (تعداد سطوح توانایی استقرا را نشان میدهد) ۵ نمره برای هر سطح تعداد شاخهبندیها (تعداد شاخهها پیشرفت در متمایز کردن را نشان میدهد) ۱ نمره برای هر شاخه رابطهای عرضی (تعداد رابطهای عرضی توانایی در تلفیق دانش را نشان میدهد) ۱۰ نمره برای هر رابط عرضی معتبر مثالهای مرتبط هر مثال ۱ نمره ۵۰٪ ۲ ۲۵٪ ۹۵٪ جدول ۴: جدول نردبانی نقشة ذهنی ابزار سودمندی برای بارش مغزی، به یاد آوردن و یادداشتبرداری است."