چکیده:
هدف از این پژوهش سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز و بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با آن می باشد. در این مطالعه از تئوری های کنش متقابل ، دیدگاه بوم شناسی و نظریه های بی سازمانی اجتماعی استفاده شده است . روش مطالعه پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق تکنیک آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز( ٥٩٧١ نفر) می باشد و حجم نمونه ٣٨٢ نفر برآورد شد . شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم نمونه بود. نتایج نشان داد که میزان کیفیت زندگی دانش آموزان ١٤.٢٧± ٥٥.٢٤ برآورد شد که کیفیت زندگی دانش آموزان در حد متوسط می باشد. آزمون فرضیه ها نشان داد که کیفیت زندگی براساس پایگاه ا اقتصادیـ اجتماعی ، جنسیت ، نوع مدرسه و سبک اجتماعی شدن متفاوت است . همچنین بین پایبندی به اعتقادات دینی ، استفاده از رسانه های جمعی و مشارکت اجتماعی دانش آموزان همبستگی معنی داری وجود داشت . همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد ٤٨% از تغییرات مربوط به کیفیت زندگی دانش آموزان از طریق متغیرهای پایگاه اقتصادیـ اجتماعی با رسانه های جمعی ، پایبندی به اعتقادات دینی و مشارکت اجتماعی قابل تبیین است .
خلاصه ماشینی:
"همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد ٤٨% از تغییرات مربوط به کیفیت زندگی دانش آموزان از طریق متغیرهای پایگاه اقتصادیـ اجتماعی با رسانه های جمعی ، پایبندی به اعتقادات دینی و مشارکت اجتماعی قابل تبیین است .
مروری بر ادبیات موجود در زمینة کیفیت زندگی بیان کنندة آن است که محققان علاقمنـد بـه پـژوهش ، تـاکنون رابطـة ایـن سـازه را بـا متغیرهـایی همچـون ویژگی های فردی افراد مانند سن ، وضعیت تأهل ، میـزان تحصـیلات ، درآمـد و وضـعیت شـغلی (می یر و همکـاران ، ٢٠٠٨ ؛ چیونـگ و لیونـگ ، ٢٠٠٨، بـونینی ،٢٠٠٨، کـزاس و همکـاران ، ٢٠٠٧)، شرایط زندگی در نواحی مختلف از لحاظ سطح امنیت اجتماعی و نحـوة عملکـرد اقتصـادی و فرهنگی کشورها (بوهنکه ،٢٠٠٨) و نیز سطح رفاه ملی (بونینی ،٢٠٠٨) بررسی کرده اند و بطور کلـی به این نتیجه رسیده اند که عوامل مذکور تأثیر معنی دار و جالب توجهی بر کیفیت زنـدگی دارد.
60 مقایسه میزان کیفیت زندگی دانش آموزان براساس پایگاه اقتصادیـ اجتماعی آنان براساس اطلاعات جدول (٥) ملاحظه می شود که میزان کیفیت زندگی بلحـاظ پایگـاه اقتصـادی – اجتماعی آنها طبق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه معنی دار بدست آمده است و میزان کیفیـت زنـدگی در پاسخگویان پایگاه اقتصادی – اجتماعی پائین کمتر و در پایگاه بالا بیشتر بوده است .
طبق جدول (٨)نتایج تحلیل رگرسیونی عوامل تبیین کننده میزان کیفیت زندگی دانش آموزان ، نشـان می دهد که از میان متغیرهای وارد شـده در معادلـه ، مجموعـا چهـار متغیر(پایگـاه اقتصـادی -اجتمـاعی ، رسانه های جمعی ، پایبندی به اعتقادات دینی و مشارکت ) در مدل نهایی مانـده انـد کـه ایـن ٤ متغیـر ٤٨ درصد واریانس متغیر ملاک را تبیین می کنند."