چکیده:
مطالعه و کتابخوانی و فراهم بودن امکان دسترسی به منابع مطالعاتی، یکی از شاخص های توسعه اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز است . طرح "ایستگاه مطالعه " یکی از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای عمومی نمودن و ارتقای سرانه مطالعه مفید در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری است . هدف پژوهش حاضر شناخت دیدگاه کاربران در مورد کارآمدی طرح ایستگاه مطالعه در سطح شهر تهران است . پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است جامعه آماری شامل شهروندان استفاده کننده از ایستگاه های مطالعه در شهر تهران است . نمونه ای تصادفی به تعداد ١٤٤ از بین مراجعه کنندگان به ٩ ایستگاه مطالعه مستقر در مراکز عمومی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ، و آزمون های مورد استفاده در تحلیل داده ، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و t تک نمونه ای بود. ایستگاه های مطالعه از نظر دسترسی و تجهیزات ، مدیریت ، و منابع مطالعاتی در حد پایین تر از متوسط برآورد شدند. فرهنگ عمومی جامعه (ارزشی که جامعه به مطالعه میدهد) و همچنین عامل کمبود وقت بیشترین عامل تاثیرگذار در استفاده از ایستگاه های مطالعه در سطح شهر تهران بود. با توجه به نقش مطالعه و کتابخوانی در توسعه اجتماعی و فرهنگی، اجرای طرح ایستگاه مطالعه در صورت رفع نواقصی مانند ضعف منابع و مدیریت و تجهیزات میتواند عادت به مطالعه را در بین شهروندان افزایش داده ، موجب استفاده مفید از وقت شهروندان در مراکز مختلف شهری شود و به این ترتیب در دراز مدت گامی در جهت توسعه فرهنگی از زاویه کتاب و کتابخوانی برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
"بهار٩٤ Journal of Sociological Researches, 2015(spring), Vol. 9, No. 1 بررسی طرح ایستگاه مطالعه به عنوان اقدامی در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی از دیدگاه کاربران نجلاحریری ١،زهرااباذری ٢،رکسانانصیریشفتی 3 چکیده مطالعه و کتابخوانی و فراهم بودن امکان دسترسی به منابع مطالعاتی، یکی از شاخص های توسعه اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز است .
با توجه به نقش مطالعه و کتابخوانی در توسعه اجتماعی و فرهنگی، اجرای طرح ایستگاه مطالعه در صورت رفع نواقصی مانند ضعف منابع و مدیریت و تجهیزات میتواند عادت به مطالعه را در بین شهروندان افزایش داده ، موجب استفاده مفید از وقت شهروندان در مراکز مختلف شهری شود و به این ترتیب در دراز مدت گامی در جهت توسعه فرهنگی از زاویه کتاب و کتابخوانی برداشته شود.
پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به سوالاتی در مورد میزان استفاده ، وضعیت دسترسی و تجهیزات ، مدیریت ، و منابع ایستگاه های مطالعه در سطح شهر تهران است .
44 از آنجائیکه بر اساس داده های جدول ٧ در مورد هر سه متغیر دسترسی و تجهیزات ، مدیریت ، و منابع ایستگاه های مطالعه در سطح شهر تهران sig کمتر از ٥ درصد است ، نتیجه گرفته میشود که هر سه متغیر با عدد فرضی ٣ یعنی با حد متوسط تفاوت معنیدار دارند و با توجه به میانگین های متغیرها که در جدول ٧ مشاهده میشود، وضعیت هر سه متغیر از دیدگاه کاربران پایین تر از سطح متوسط قرار دارد.
در مجموع به نظر میرسد استفاده از طرح هایی مانند ایستگاه مطالعه میتواند در درازمدت در ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقش مؤثری داشته باشد و رفع کاستیها و ادامه این طرح فرهنگی از توصیه های پژوهش حاضر است ."