چکیده:
یخبندان و لغزندگی در محور ایذه– شهرکرد شرایط خطرناکی را برای ایمنـی جـادهای ایجـاد می کند. در این پژوهش دو هدف اصلی دنبال می شـود: اول؛ تـشریح روشـی جهـت تعیـین احتمال وقوع شرایط بحرانی یخبندان و لغزندگی در طول محور ایذه– شهرکرد بـا اسـتفاده از ماتریس وضعیت های اقلیمی دوم؛ تحلیل مکانی و زمانی یخبندان با استفاده از سیستم اطلاعات
خلاصه ماشینی:
"طرح مساله جمع آوری اطلاعات اطلاعات نقشه ای اطلاعات فنی و ترافیکی اطلاعات اقلیمی - سطوح ارتفاع -میزان تردد - دما - میزان و جهت شیب - عرض جاده - بارش - مکان و زمان تصادف - رطوبت و ماتریس وضعیتهای اقلیمی GIS تشکیل پایگاه اطلاعات در محیط بررسی و پهنه بندی مخاطرات اقلیمی خطرسنجی ارائه روشها جهت پیشگیری یا کاهش حوادث ناشی از مخاطرات اقلیمی کاهش تأثیر مخاطرات اقلیمی تغییر مسیر جاده یا احداث تونل یخبندان و لغزندگی استفاده از سیستمهای یخ زدایی و نمک زهکشی و دور نگهداشتن احداث گارد ریلها و گارد بلوکها کنترل سرعت خودرو ها در الکتریکی و حرارتی پاشی به موقع آب از بستر جاده در شیبها و قوسهای تند سطح جاده های لغزنده شکل ٣- مراحل انجام تحقیق (برنا، ١٣٨٨) نتیجه گیری با استفاده از ماتریس وضعیت های اقلیمی و سیستم اطلاعـات جغرافیـایی ، بـه بررسـی توزیـع مکانی و زمانی یخبندان و لغزندگی در طول محور ایذه– شهرکرد اقـدام شـد کـه ایـن نتـایج حاصل شد: در طول ماه های سرد سال از کیلومتر ٤٠ ایذه تـا شـهرکرد شـرایط بـرای ایجـاد یخبندان بالقوه (NP٤ و NP٧ ) فراهم است ، بنابراین در این موقع از سـال و در ایـن مقطـع از جاده، در صورت وجود رطوبت لازم و ریزشهای جوی مناسب ، یخبندان شدید می تواند بـه وقوع بپیوندد."