چکیده:
از زمان های بسیار دور که در ساخت پروژه های عمرانی و بخصوص شبکه های ارتباطی از روش های ابتدایی استفاده می شد تا حال حاضر که روش های پیچیده و دقیق مطرح شده اند، آب و هوا و خصوصیات مختلف آن همواره به عنوان یکی از عوامل مهم و حیاتی در روند ایجاد یک سازه دخالت مستقیم داشته اند. ایران با واقع شدن در جنوب غربی آسیا و در حد فاصل بین دو عرض جغرافیایی 25 تا 42 درجه شمالی همواره محل عبور سیستم ها و توده های مختلف اقلیمی بوده که برآیند آن به وجود آمدن پهنه های گوناگون اقلیمی بر روی سرزمین ایران بوده است. لذا با توجه به گوناگونی اقلیمی این سرزمین، هر گونه ساخت و بهره برداری از پروژه های ارتباطی، مستلزم توجه دقیق به این پدیده های اقلیمی است. در این مطالعه جهت دستیابی به پهنه هایی با ویژگی های اقلیمی یکسان، اقدام به پهنه بندی غرب و شمال غرب ایران با توجه به مدیریت روسازی راه گردید. برای انجام این کار از 10 پارامتر هواشناسی متعلق به 38 ایستگاه سینوپتیک موجود در منطقه برای یک دوره 15 ساله (2005-1991) بهره گرفته شد. ابتدا داده های هواشناسی به نمره استاندارد Z تبدیل و سپس با استفاده از روش تحلیل خوشه ای، خوشه بندی ایستگاه ها انجام شد. سپس بر اساس خوشه های به دست آمده پهنه بندی اقلیمی انجام گرفت. در نهایت پهنه بندی مورد نظر بر روی پهنه آب های زیر زمینی قرار داده شد و پیشنهادات لازم برای هر پهنه جهت مدیریت صحیح روسازی راه ارائه گردید.
Since the early times the primary methods were used to make civil projects and especially transportation networks at present time which are designed as complex and exact methods، the climate and its properties have usually had direct interference for making tendency of structure as an important and vital parameter.
Iran which has located in south west of Asia between the 25-42 degrees N latitude، had been the pass way of different climatic systems and masses whose results have been nothing but to produce various climatic regions in the country. Therefore، regarding the variety of regions in this land، there is exact necessity of great attention to climatic phenomena to manufacture and exploit transportation projects. In this study to zone the same climatic properties make attention to use the west and North West region of the country based on road pavement management necessary.
This zoning has been exploited for a period of 15 years through 10 meteorology parameters from 35 synoptic stations in the regions. Firstly، the achieved data has been converted to the standard Z score، then selected by cluster analysis method، as an advanced statistical analysis to clustering the stations and finally zoning. The produced zoning was placed on the ground water layer and the final zoning was made in GIS environment. For the latest step the necessary suggestions were presented to appropriate road pavement management for each class.