Skip to main content
فهرست مقالات

امام خمینی (ره) مبدع اخلاق متعالی عرفانی

نویسنده:

(14 صفحه - از 183 تا 196)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ، اخلاق متعالی عرفانی ، عرفانی ، امام‌خمینی ( ره ) ، امام ، مبدع اخلاق متعالی عرفانی ، حضرت امام‌خمینی ( ره ) ، فهم مجاهدت عرفانی حضرت امام‌خمینی ، حضرت امام ( ره ) ، عرفانی حضرت امام

در این نوشتار درپی فهم مجاهدت عرفانی حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) و تبیین اندیشه آن بزرگوار در ارائه اخلاق و چشاندن آن به اذواق هستیم. بواقع اخلاق متعالی عرفانی، کلاس واحدی است که آدمی با آمیزه‌ای بکر و بدیع، یکجا، اخلاق و عرفان را آموزش می‌بیند و با روشی که برخاسته از قرآن و عترت است، منسلک در سلک سالکان طریق حق می‌شود. در این راه، سالک با فضل و عنایات خاصه حضرت سبحان به عالیترین مراتب کمال صعود می‌کند و با ترفع روحی و معنوی ویژه‌ای به مقام شامخ کملین نائل می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"» (9) آن بزرگوار در جای دیگری در عین توصیه اخلاقی بسیار پرمحتوا اما توأم با عمق عرفانی بسیار قوی برای حصول اخلاق متعالی عرفانی می‌فرمایند: «علاج قطعی اکثر مفاسد به علاج حب دنیا و حب نفس است؛ زیرا که با علاج آن، نفس دارای سکونت و طمأنینه شود و قلب آرامش پیدا کند و دارای قوه و ملکه اطمینان شود و به امور دنیا سهل‌انگاری کند و به هیچ مأکل و مشرب اهمیت ندهد و اگر کسی با او در امری از امور دنیا مزاحمت کند، او با خونسردی تلقی کند و به سهل‌انگاری برگزار نماید و چون محبوب او طعمه اهل دنیا نیست، دنبال آن به جوش و خروش برنخیزد و قطع ریشه محبت دنیا گرچه امر مشکلی است ـ خصوصا در اول امر و ابتدای سلوک ـ ولی هر امر مشکلی با اقدام و تصمیم عزم آسان شود. » (10) 5ـ نوشته‌های حضرت امام خمینی(ره) نه مانند اخلاق ناصری خواجه‌نصیرالدین توسی است و نه مانند احیاء علوم الدین غزالی است و نه مانند معراج السعاده نراقی است و نه مانند منازل السائرین و صد میدان خواجه عبدالله‌ انصاری است، (11) بلکه آمیزه‌ای نادر است که نه تنها شرع و عقل و قرآن و عترت و احادیث پربرکت ایشان حضور جدی، عمیق، گسترده، پردامنه‌ای دارند بلکه قرآن، عرفان و برهان در آن جدایی‌ناپذیرند و بسیاری از مطالب آن گاه سهل و ممتنع بیان شده است؛ چنانکه می‌فرمایند: «باید دانست که اگر انسان از خود غفلت کند و در صدد اصلاح نفس و تزکیه آن برنیاید و نفس را سر خود بار آورد، هر روز، بلکه هر ساعت بر حجابهای آن افزوده شود و از پس هر حجابی حجابی، بلکه حجبی برای او پیدا شود تا آنجا که نور فطرت به کلی خاموش و منطفی شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.